Autoriteiten geven groen licht voor overname locbouwer Vossloh

De Duitse mededingingsautoriteit heeft toestemming gegeven voor de overname van de locomotieventak van Vossloh door het Chinese CRRC. Volgens Het Bundeskartellamt vormt de overname niet noodzakelijkerwijs een bedreiging voor effectieve concurrentie. Onder meer de Europese treinenbouwers Siemens en Alstom vrezen hiervoor en wilden daarom vorig jaar fuseren.

Vossloh Locomotives is marktleider van Europa en Zwitserland in de productie van rangeerlocomotieven. Er werken circa 500 mensen en het bedrijf realiseerde afgelopen jaar een omzet van ruim 100 miljoen euro. CRCC is een dochteronderneming van staatsbedrijf China Railway Rolling Stock Corporation en wereldwijd de grootste producent van spoorvoertuigen. De nadruk van de activiteiten ligt op thuisland China. Bij CRRC werken ruim 150.000 mensen verdeeld over verschillende fabrieken in China en daarbuiten. In 2018 was het bedrijf goed voor een omzet van 27,5 miljard euro.

Bescheiden positie

Bij de beoogde fusie tussen de twee bedrijven zijn er volgens de Duitse mededingingsautoriteit een aantal zaken van belang. “De sterke marktpositie van Vossloh enerzijds en de tot nu toe zeer bescheiden positie van CRRC op de Europese markt anderzijds. Dit werpt de belangrijke vraag op hoe de eigendomsverhouding van het Chinese Staatsbedrijf in de fusie is. Ook de uitgebreide technologische middelen van CRRC moeten in overweging worden genomen. Verder blijkt uit ons onderzoek dat Europese concurrenten verwachten dat er door de overname concurrentieverstoringen zullen ontstaan.”

Volgens het Bundeskartellamt gaat dat laatste argument niet op. “Vossloh Locomotives heeft de afgelopen jaren duidelijk ingeboet aan concurrentievermogen. Het moederbedrijf Vossloh AG besloot in 2014 al om het bedrijf te koop te zetten. Sindsdien zijn gevestigde fabrikanten van spoorwegtechnologie zoals Alstom, Stadler en Toshiba met innovatieve aandrijftechnologieën op de Europese markt gekomen en bieden nu ook rangeerlocomotieven aan.”

Dual Mode

Voor rangeerlocomotieven is momenteel vooral vraag naar hybride aandrijflijnen en zogenaamde ‘dual-mode locomotieven’, die zowel met elektrische bovenleidingen als met dieselaandrijving kunnen rijden. Vossloh heeft dit soort locomotieven tot dusver niet in zijn programma, constateert de toezichthouder en is daardoor achterop geraakt bij de concurrentie.

CRRC probeert al jaren voet aan de grond te krijgen op de Europese spoorvoertuigenmarkt. Tot dusver met weinig succes. Tot nu toe leverde het bedrijf onder meer een aantal rangeerlocomotieven aan Deutsche Bahn voor de S-Bahn in Hamburg en Berlijn en aan de Hongaarse ÖBB-dochter Rail Cargo Hungaria. “CRRC is daarmee nog geen directe concurrent van Vossloh in Europa”, aldus het Bundeskartellamt.

Volgens voorzitter Andreas Mundt kan op basis van het onderzoek worden uitgesloten dat de overname een aanzienlijke impact heeft op de onderlinge concurrentie op de rangeerlocomotiefmarkt in Europa. Hoewel de Chinese staat CRRC sterk beschermt en het bedrijf een belangrijke rol speelt in de strategische plannen ‘Made in China 2025’ en ‘New Silk Road’, kan dat over het algemeen niet worden gelijkgesteld met een bedreiging voor de concurrentie, aldus Mundt.

China uitsluiten

De overname van Vossloh werd vorig najaar bekend gemaakt en zorgde voor veel opschudding in de Europese spoormarkt. Zo pleitte de Europese belangenorganisatie voor spoorleveranciers Unife er bij de Europese Unie voor om China uit te sluiten van aanbestedingen in de EU. Volgens Unife wordt het Europese spoorfabrikanten steeds moeilijker gemaakt om de Chinese markt te betreden. Tegelijkertijd maakt China verregaande stappen om de Europese spoorwegmarkt te betreden en te veroveren.

Unife becijferde dat het aantal Europese leveranciers dat actief is in China in minder dan acht jaar daalde van 63 naar 18 procent. Andersom zijn Chinese spoorleveranciers in alle productsegmenten belangrijke concurrenten geworden. De grootste treinenbouwers van Europa: Siemens en Alstom besloten mede naar aanleiding van de overname te fuseren om sterker te staan bij de komst van CRRC naar Europa. De Europese Commissie besloot de fusie te verbieden en maakte gehakt van het argument dat de fusie nodig was om te kunnen concurreren met CRRC. Alstom liet het er niet bij en kondigde eerder dit jaar de railactiviteiten van het Canadese, maar in Europa sterk vertegenwoordigde Bombardier over te nemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.