‘Omvorming ProRail naar zbo haalt dingen overhoop die werken’

De kans dat bij de omvorming van ProRail van een besloten vennootschap (bv) naar een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) de prestaties op het spoor in ieder geval tijdelijk achteruitgaan is groot. Daarvoor waarschuwt onderzoeker Openbaar Vervoer Wijnand Veeneman van de TU Delft. “De splitsing van ProRail en NS heeft in het begin ook voor problemen op het spoor gezorgd. Het heeft jaren geduurd voordat we dit model werkende kregen.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Omvorming ProRail naar zbo haalt dingen overhoop die werken’”

Hein B.A. de Jong|06.02.20|12:09

Dus de onderbesteding van ProRail is aanleiding om het naar het ministerie toe te trekken. Maar zulke kwesties organiseren is ook niet de sterkste kant van een ministerie. ‘Zelf doen’ is zelden de oplossing voor een complex probleem, beter managen wel.

John rdam|06.02.20|13:40

Directe bemoeienis vanuit ‘Den Haag’ met de OV-sector heeft in de afgelopen decennia veel negatieve invloed op de output gehad. Aanpassen van structuren betekent meestal dat datgene wat nu wel goed loopt vervolgens ook fout gaat en later hersteld moet worden. Reorganiseren betekent ook dat bedrijven zich vooral met zichzelf gaan bezig houden, zodat de aandacht niet in de eerste plaats daarheen gaat waar ie naar toe zou moeten gaan: de klanten van de vervoerders. Den Haag wordt dus weer bedankt.

Pat Rick|06.02.20|15:02

ProRail moet geen bedrijf zijn, want er geldt gedwongen winkelnering. Het hoeft niet te concurreren maar zo goed mogelijk omgaan met de middelen die het aanbiedt (dus geen CEO, CFO, spotjes op de radio). Het is dus een DIENST en kan beter aangestuurd worden als een drinkwaterbedrijf (schoolvoorbeeld hoe het wel moet). En eigenlijk is het een technische dienst

Eringa had al toegegeven dat er te weinig technische kennis in ProRail, dus moeten technici weer de boventoon gaan voeren

Pat Rick|06.02.20|15:08

Want we hebben allemaal in de krant kunnen lezen waartoe het gebrek aan kennis in ProRail toe heeft geleid: grondschandaal, Kamperlijn, passeerspoor Almelo, Kijfhoek, …

Eigenlijk moet ProRail weer degelijk worden, en ont-manage-n. En meer kennis krijgen, nu ook van cybersecurity. Dit laatste zal de grootste uitdaging worden als men open systemen blijft aanhangen, ipv gesloten systemen wat inherent veiliger is. De organisatie moet klaar zijn voor groter complexiteit tegen lagere kosten

Arco Sierts|06.02.20|16:34

@ Pat Rick: “passeerspoor Almelo” – daarmee bedoel je de problemen rond ‘Almelo verdiept’ van pak ‘em beet 10 jaar terug?

Pat Rick|07.02.20|10:51

@Arco: ja, dat heeft zo’n indruk gemaakt dat ze het na al die jaren nog aan mij vertellen. Wat ook jaren heeft geduurt waren de problemen op de Maaslijn met de spookstoringen (recente jaren en in de jaren 90. Toen was het zo erg dat er vaste bushaltes kwamen bij de stations voor het vervangend vervoer). Storingen Schipholtunnel. Er zullen altijd problemen zijn, maar zo’n organisatie moet erop gericht zijn deze snel op te lossen en niet de perceptie als probleem te zien.

Tonny Schonewille|08.02.20|19:49

Prorail, de grootste bron van vertragingen. Maar eindeloze werkzaamheden en buitendienststellingen mogen natuurlijk niet zo heten, anders komen de punctualiteitscijfers in het geding.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Omvorming ProRail naar zbo haalt dingen overhoop die werken’ | SpoorPro.nl

‘Omvorming ProRail naar zbo haalt dingen overhoop die werken’

De kans dat bij de omvorming van ProRail van een besloten vennootschap (bv) naar een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) de prestaties op het spoor in ieder geval tijdelijk achteruitgaan is groot. Daarvoor waarschuwt onderzoeker Openbaar Vervoer Wijnand Veeneman van de TU Delft. “De splitsing van ProRail en NS heeft in het begin ook voor problemen op het spoor gezorgd. Het heeft jaren geduurd voordat we dit model werkende kregen.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Omvorming ProRail naar zbo haalt dingen overhoop die werken’”

Hein B.A. de Jong|06.02.20|12:09

Dus de onderbesteding van ProRail is aanleiding om het naar het ministerie toe te trekken. Maar zulke kwesties organiseren is ook niet de sterkste kant van een ministerie. ‘Zelf doen’ is zelden de oplossing voor een complex probleem, beter managen wel.

John rdam|06.02.20|13:40

Directe bemoeienis vanuit ‘Den Haag’ met de OV-sector heeft in de afgelopen decennia veel negatieve invloed op de output gehad. Aanpassen van structuren betekent meestal dat datgene wat nu wel goed loopt vervolgens ook fout gaat en later hersteld moet worden. Reorganiseren betekent ook dat bedrijven zich vooral met zichzelf gaan bezig houden, zodat de aandacht niet in de eerste plaats daarheen gaat waar ie naar toe zou moeten gaan: de klanten van de vervoerders. Den Haag wordt dus weer bedankt.

Pat Rick|06.02.20|15:02

ProRail moet geen bedrijf zijn, want er geldt gedwongen winkelnering. Het hoeft niet te concurreren maar zo goed mogelijk omgaan met de middelen die het aanbiedt (dus geen CEO, CFO, spotjes op de radio). Het is dus een DIENST en kan beter aangestuurd worden als een drinkwaterbedrijf (schoolvoorbeeld hoe het wel moet). En eigenlijk is het een technische dienst

Eringa had al toegegeven dat er te weinig technische kennis in ProRail, dus moeten technici weer de boventoon gaan voeren

Pat Rick|06.02.20|15:08

Want we hebben allemaal in de krant kunnen lezen waartoe het gebrek aan kennis in ProRail toe heeft geleid: grondschandaal, Kamperlijn, passeerspoor Almelo, Kijfhoek, …

Eigenlijk moet ProRail weer degelijk worden, en ont-manage-n. En meer kennis krijgen, nu ook van cybersecurity. Dit laatste zal de grootste uitdaging worden als men open systemen blijft aanhangen, ipv gesloten systemen wat inherent veiliger is. De organisatie moet klaar zijn voor groter complexiteit tegen lagere kosten

Arco Sierts|06.02.20|16:34

@ Pat Rick: “passeerspoor Almelo” – daarmee bedoel je de problemen rond ‘Almelo verdiept’ van pak ‘em beet 10 jaar terug?

Pat Rick|07.02.20|10:51

@Arco: ja, dat heeft zo’n indruk gemaakt dat ze het na al die jaren nog aan mij vertellen. Wat ook jaren heeft geduurt waren de problemen op de Maaslijn met de spookstoringen (recente jaren en in de jaren 90. Toen was het zo erg dat er vaste bushaltes kwamen bij de stations voor het vervangend vervoer). Storingen Schipholtunnel. Er zullen altijd problemen zijn, maar zo’n organisatie moet erop gericht zijn deze snel op te lossen en niet de perceptie als probleem te zien.

Tonny Schonewille|08.02.20|19:49

Prorail, de grootste bron van vertragingen. Maar eindeloze werkzaamheden en buitendienststellingen mogen natuurlijk niet zo heten, anders komen de punctualiteitscijfers in het geding.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.