Bombardier fabriek, bron: Bombardier

‘Bombardier en Alstom in gesprek over fusie treinentak’

Bombardier en Alstom praten over een fusie van de treintakken van de twee bedrijven. Dat schrijft persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Het gaat daarbij nog wel om inleidende gesprekken die mogelijk helemaal niet tot een deal leiden. Bovendien kan een samenwerking nog op mededingingsbezwaren stuiten.

Grote treinfabrikanten proberen al langer een vuist te maken tegen de toenemende concurrentie uit China. Eerder praatte Bombardier al eens met Siemens om de treintakken samen te voegen, maar de Duitsers besloten voor een fusie met Alstom te gaan. Dat samengaan werd echter tegengehouden door de Europese Commissie.

Zwaar weer

Bombardier verkeert in zwaar weer en verkocht al een aantal bedrijfsonderdelen zoals de tak die propellervliegtuigen maakt en de tak die regionale verkeersvliegtuigen maakt. Voor de kleinere verkeersvliegtuigen ging het bedrijf een samenwerking aan met Airbus dat die toestellen als de A220 verkoopt. Bombardier denkt ook na over de mogelijkheid zijn aandeel in die samenwerking van de hand te doen.

Behalve de samenwerking met Airbus en de treinentak heeft Bombardier ook nog een onderdeel dat privévliegtuigen maakt onder de merknamen Learjet, Challenger en Global.

Bron: ANP

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Bombardier en Alstom in gesprek over fusie treinentak’”

Henk Angenent|24.01.20|12:06

Bij Bombardier gaat het vooral in de vliegtuigsector slecht. Maar ook in de spoorwegdivisie gaat het niet jofel. Veel technische problemen met nieuw materiaal (vooral softwarematig, denk aan HSL Traxx en Hoekselijn) en grote vertraging bij Zwitsers IC-materieel. In thuisbasis Canada werd een bestelling van 32 treinstellen weggekaapt door het Duitse Siemens. Oeps…
En tja, Alstom heeft al diverse keren op de rand van de afgrond gestaan, maar wordt telkens door de Franse staat overeind gehouden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.