Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Vijf Nederlandse provincies en het ministerie van Verkeer in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen hebben afspraken gemaakt over de verbetering van het grensoverschrijdend personen- en goederenvervoer over spoor, weg en water. Ze willen vooral de bestaande barrières wegnemen en de ontwikkeling van Europese corridors stimuleren, zoals de internationale treinverbindingen tussen Amsterdam en Frankfurt en Amsterdam en Berlijn.

Tijdens een werkbezoek aan Zwolle zetten gedeputeerden van de vijf provincies en verkeersminister Hendrik Wüst van Noordrijn-Westfalen hun handtekening onder een lijst met gezamenlijke activiteiten die ze willen uitvoeren om het vervoer te vergemakkelijken. Het gaat om de provincies Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland. Nederland en Noordrijn-Westfalen werken al tien jaar samen op het gebied van mobiliteit en logistiek. Zo ondertekenden ze in december 2016 al een gemeenschappelijke spooragenda. Met het nieuwe akkoord willen de partners de bestaande samenwerking verder versterken en concretiseren.

Doortrekken treinverbindingen

Voor het verbeteren van het spoorvervoer nemen de partners de bestaande spooragenda als uitgangspunt en gaan die verder actualiseren. Zo willen ze een verdere uitbreiding van het grensoverschrijdende personenvervoer op de korte afstand. Te denken valt aan: het doortrekken van de RE 8 Koblenz-Keulen tot aan Venlo; realiseren van de Drielandentrein tussen Aken-Heerlen-Maastricht-Luik; verhogen van de frequentie van de RB 51 Dortmund-Enschede, elektrificatie van de RB 64 Münster-Enschede en doortrekken tot aan Zwolle; een verbinding Eindhoven-Venlo-Düsseldorf (-Hamm) met mogelijk uitbouw naar Den Haag en Rotterdam; het doortrekken van de IC Amsterdam/Schiphol-Eindhoven-Heerlen tot aan Aken en Keulen.

Gaat het om de langeafstandsverbindingen dan willen Nederland en Duitsland onder meer inzetten op verbetering van de verbindingen ICE Amsterdam-Arnhem-Düsseldorf-Keulen-Frankfurt en de IC Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Berlijn. Ze willen daarbij gebruikmaken van Europese subsidies, zoals CEF (Connecting Europe Facility), om de financiering rond te krijgen.

Goederenstromen bundelen

Op het gebied van goederenvervoer willen de partners infrastructuren beter benutten, bijvoorbeeld door de bundeling van goederenstromen. Ook willen ze streven naar minder CO2-uitstoot. Concreet gaan ze meer samenwerken op de Transeuropese transportnetwerken (TEN-T), bijvoorbeeld door deel te nemen aan het Nederlandse Programma Goederenvervoercorridors en de Rijn-Alpencorridor.

Daarnaast hebben ze afgesproken om kennis uit te gaan wisselen over kansrijke concepten voor het slim gebruiken van infrastructuur, vooral op de TEN-T-corridors.

De ondertekening van de overeenkomst tussen Nederland en Duitsland was niet toevallig in Zwolle. Projecten in het stationsgebied in Zwolle om infrastructuur voor treinen, fietsen en bussen te verbeteren en uit te breiden gelden voor de partners als voorbeeld voor activiteiten die ook in het grensgebied uitgevoerd kunnen worden.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer”

Pat Rick|27.02.19|11:30

Hopelijk levert het meer op dan in het verleden: derde spoor Emmerik-Oberhausen laat jaren op zich wachten, net als verdubbeling Kaldenkerken-Dulken.

Wat de Duitsers betreft is hun deel van de drielandentrein al gerealiseerd. Alleen Belgie moet daadwerkelijk de trein toestemming geven om te rijden. Het zou goed zijn om de IC naar Schiphol al in Aken te laten beginnen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.