Een Alstom Coradia iLint in Lower Saxony, bron: René Frampe

Opnieuw discussie over fusie na concessies Alstom en Siemens

De discussie over de fusie tussen Alstom en Siemens loopt verder op door aanpassingen die beide bedrijven hebben gemaakt in het oorspronkelijke voorstel voor de treinfusie. Terwijl het nieuwe aanbod wordt beoordeeld door EU-commissarissen verantwoordelijk voor mededinging, lijkt er ook politieke steun voor de deal te ontstaan. De Europese Commissie moet haar definitieve besluit uiterlijk op 16 februari bekendmaken.

Alstom en Siemens hebben op vrijdag 25 januari bij de Europese Commissie een nieuw pakket concessies voorgesteld om tegemoet te komen aan bezwaren van het economisch evenwicht in de Europese Unie. “Dit pakket behoudt de industriële en economische waarde van de deal – de orde van grootte van de verkoop die eerder is gecommuniceerd (ongeveer vier procent van de omzet van de gecombineerde entiteit, red.) blijft ongewijzigd”, kondigde Alstom aan.

EU-commissaris voor Concurrentie

EU-commissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager heeft aan Reuters bevestigd dat er nieuwe concessies zijn gedaan. “We kijken naar wat ons vrijdag is overhandigd.”

Diverse media, waaronder Reuters, maakten melding over het mogelijke veto van de deal door de mededingingsautoriteit van de EU. De Commissie heeft nog ongeveer drie weken de tijd om dit te beoordelen totdat de termijn op 16 februari verstrijkt. Tegelijkertijd hebben mededingingsautoriteiten van Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, België en Nederland zich al tegen het voorstel uitgesproken.

Politieke druk

Sommige Franse en Duitse ambtenaren hebben hun publieke steun uitgesproken vooraan de fusie uitgesproken. “We hebben internationale kampioenen nodig in Europa die wereldwijd kunnen concurreren. De gesprekken bevinden zich in een belangrijke fase en we zullen alles doen om dit project een kans te geven”, vertelde de Duitse minister van Economie Peter Altmaier aan Reuters.

Franse minister van Financiën Bruno Le Maire: “De Duitse en Franse overheden zijn voorstander van de fusie, evenals de directies van Siemens en Alstom. Het is het beste antwoord op de toenemende macht van de Chinezen in de spoorwegsector”, verklaarde hij.

Zorgen

Alliance of Rail New Entrants (AllRail), een vereniging van nieuwe spoorwegexploitanten, uitte haar bezorgdheid over de politieke druk op de EU-commissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager. “Als de EU-markt voor één spoorweg een wereldwijde referentie moet worden, moet het mededingingsbeleid worden afgedwongen door de wet en niet door politieke druk. Het antwoord op protectionisme elders in de wereld is hier niet meer protectionisme in Europa “, noteerde AllRail in zijn officiële verklaring.

De vereniging merkte op dat de antitrust-autoriteit een onafhankelijke beslissing zou moeten goedkeuren. “We hopen dat de andere 27 EU-commissarissen de beslissing van mededingingscommissaris Vestager over deze fusie zullen steunen in plaats van zich te buigen voor politieke druk van machtige EU-lidstaten”, vatte Nick Brooks, de secretaris-generaal van AllRail, samen.

Auteur: Mykola Zasiadko

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.