Locomotief NMBS trein Belgie Antwerpen

Aantal rood sein-passages in België weer toegenomen

Het aantal keren dat een trein door een rood sein reed op het Belgische spoornet is na een daling in 2017 het afgelopen jaar weer gestegen naar het niveau van de voorgaande jaren. In 2018 gebeurde dat 87 keer op het hoofdspoor en 82 keer op de overige sporen. Een jaar eerder bedroeg het aantal rood sein-passages nog 55 op het hoofdspoor en 72 op de bijsporen, waar met lage snelheid wordt gereden. Ondanks die toename is de veiligheid op het spoornet toegenomen, betoogt de Belgische spoorbeheerder Infrabel.

Wanneer een machinist een rood sein passeert, hoeft dat niet direct een gevaar op te leveren, stelt Infrabel. Er is volgens de spoorbeheerder geen risico wanneer de trein het eerste potentieel gevaarlijk punt (meestal de kruising met een ander spoor) dat volgt op het sein, niet bereikt. In 2018 is het er ondanks de stijging van het aantal stoptonend seinpassages (STS-passages) toch veiliger op geworden volgens Infrabel omdat het aantal keren dat het eerste potentieel gevaarlijk punt bereikt werd, wel is gedaald.

Gevaarlijk punt

Vorig jaar werd dit eerste potentieel gevaarlijk punt in 27,6 procent van de roodseinpassages bereikt, tegenover 34,5 procent in 2017. Die daling van het aantal keren dat het eerste potentieel gevaarlijke punt wordt bereikt is volgens Infrabel te danken aan de invoering van beveiligingssystemen: de uitrol van TBL1+ (automatisch stopsysteem) en de verdere installatie van ETCS (European Train Control System). Het ETCS-beveiligingssysteem bewaakt permanent de snelheid van een trein en grijpt in wanneer de toegelaten snelheid wordt overschreden en de bestuurder een rood sein dreigt te passeren. Inmiddels is 24 procent (zo’n 1.553 km) van de hoofdsporen uitgerust met ETCS.

Andere initiatieven die Infrabel op stapel heeft staan om de veiligheid op het spoor te vergroten zijn onder meer didactische films voor machinisten over de omstandigheden rondom STS-passages. Verder is er een uitgebreide enquete onder treinbestuurders gehouden om meer te weten te komen over de oorzaak van de incidenten.

Elke dag rijden er gemiddeld 3.600 reizigerstreinen en 400 goederentreinen op de hoofdsporen van het Belgische netwerk.

Nederland

Het aantal keren dat in Nederland een machinist een rood sein passeerde was 105 in 2017, blijkt uit de meest recente cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat aantal is al jaren redelijk stabiel. Het aantal keren dat daarna een gevaarlijk punt, zoals een wissel werd gepasseerd, is wel iets gedaald.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Aantal rood sein-passages in België weer toegenomen”

Bas Machinist|21.01.19|13:03

Machinisten “negeren” geen rode seinen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.