Een NS-trein rijdt over het spoor in Den Bosch, foto: ProRail

NS en ProRail pleiten voor vuurwerkvrije zones rond het spoor

NS en ProRail doen een gezamenlijke oproep aan gemeenten om bij het aanwijzen van vuurwerkvrije zones met oud en nieuw vanaf volgend jaar ook rekening te houden met het spoor. Vuurwerk op en om het spoor en bij stations zorgt voor overlast, schade en gevaarlijke situaties. Machinisten kunnen schrikken als er vuurwerk op het spoor of op de trein terecht komt. Treinen kunnen uitvallen.

Tussen 2015 en 2017 nam het aantal meldingen van vuurwerkoverlast toe. In 2015 waren het er 15, in 2016 ging het om 50 meldingen en in 2017 om 50. Dit jaar viel het aantal tot nu toe mee: 5 vanaf begin december. De meldingen lopen uiteen van het afsteken van vuurwerk in een tunnel onder het spoor tot vuurwerk gooien tegen een trein. NS vraagt medewerkers om altijd melding te maken vuurwerkoverlast.

Signaal

Marjan Rintel, directeur Operatie NS, kondigt aan dat ze gemeenten gaat vragen het gebied rond het spoor aan te wijzen als vuurwerkvrije zone. Dat gebeurt nu ook al met bijvoorbeeld kinderboerderijen en woonvoorzieningen voor ouderen. “We begrijpen dat het handhaven van vuurwerkvrijezones ingewikkeld is, maar er gaat een belangrijk signaal vanuit. Vuurwerk en het spoor gaan niet samen.”

John Voppen, directeur Operatie ProRail, deelt die mening. “Het gooien van vuurwerk naar treinen lijkt misschien een kwajongensstreek, maar dat is het niet. Het is gevaarlijk en leidt tot overlast en onnodige vertragingen.”

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.