Europa lijkt akkoord met btw-oplossing bij omvorming ProRail
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat gaat er nog steeds van uit dat de Europese Commissie geen bezwaar heeft tegen de oplossing die Nederland voorstelt voor de btw-verrekening bij de omvorming van ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer naar aanleiding van mailcontact tussen het ministerie en de Europese Commissie.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
ProRail hoeft niet te concurreren, dus het is geen echt bedrijf. Als je het wel een bedrijf laat zijn, dan krijg je wel de kosten, managementstructuur met bedrijfspolitiek, samen met de ondermaatste prestaties zoals dit nu is. ProRail heeft zelfs STER-spotjes om hun bestaansrecht te rechtvaardigen (alsof men voor iets anders kan kiezen). ProRail moet een saaie organisatie worden van specialisten die vakwerk afleveren (beter dan Kamperlijn, HSL-Zuid, Maaslijn, … men kan nog lang doorgaan…).
Het BTW-verhaal lijkt me niet door een fiscalist of jurist geschreven.