Kantoor Inktpot ProRail Utrecht, foto: ProRail

CO2-uitstoot ProRail daalt in 2017, maar stijgt in 2018

De CO2-uitstoot van ProRail door energieverbruik is gedaald van 13,5 kiloton in 2016, naar 12 kiloton in 2017. De spoorbeheerder verwacht echter in 2018 weer een toename in uitstoot wegens de lange koudeperiode begin dit jaar. Daardoor steeg het gasverbruik.

ProRail schrijft de daling toe aan de inkoop van groen gas en wisselsanering. Met sanering wordt bedoeld dat wissels die overbodig zijn, worden verwijderd. Daardoor is er ook minder wisselverwarming nodig. Ook in de materiaalketen was er een verbetering. Hiermee wordt de CO2-uitstoot door aanleg, onderhoud en sloop van het spoor bedoeld. Volgens ProRail komt dit gedeeltelijk door het toepassen van GWW-methodiek. Dit slaat op de Green Deal Duurzaam GWW 2.0.

Dit is een overeenkomst uit 2017, ondertekend door partijen uit de spoor-, weg- en waterbouwsector en overheidsinstanties zoals het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit houdt onder andere in dat de deelnemende partijen proberen minder gebruik te maken van primaire grondstoffen bij de bouw van nieuwe gebouwen of spoorlijnen. ProRail verwacht in 2018 een besparing van ruim 4 kiloton.

Lange koudeperiode

De prognose voor 2018 ziet er niet goed uit volgens de spoorbeheerder. “Door de lange koudeperiode begin dit jaar is het gasgebruik fors gestegen. De wisselverwarming heeft voluit gedraaid en ook de wachtruimtes op stations hebben meer gas verbruikt.” Daardoor komt de totale uitstoot van 2018 waarschijnlijk op 13,4 kiloton. Dat is bijna 1,5 kiloton meer dan 2017. De spoorbeheerder zegt zijn best te gaan doen om deze trend te keren.

Sinds 2010 heeft ProRail de CO2-uitstoot met 85 procent verminderd. De spoorbeheerder ligt daarmee op koers om de doelstelling voor 2020 te halen: een maximale uitstoot van 10 kiloton.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.