Maglev, magneettrein, Japan

‘Nederland kan even goed presteren als Japan bij versimpelen spoornetwerk’

2013-09-19 15:06:10 epa03873801 Central Japan Railway Co.’s L0 (zero) series magnetic levitated train is running on Yamanashi Maglev Test Line during a test run in Tsuru, Yamanashi Prefecture, west of Tokyo, Japan, 19 September 2013. The railway operator also known as JR Tokai announced on 18 September 2013 it will built six stations for the […]

Als Nederland net zo goed wil presteren op het spoor als in Japan, dan moet de impact van verstoringen op het spoor worden verminderd. Dat kan door het spoornetwerk te ontvlechten en de roosters van treinen en treinpersoneel te combineren van het begin- tot het eindpunt. Dat zegt adviseur Assetmanagement Jan Swier en voormalig medewerker bij ProRail.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

12 reacties op “‘Nederland kan even goed presteren als Japan bij versimpelen spoornetwerk’”

Nico Turfkruier|14.08.18|17:34

Praat eens met rijdend personeel in Japan over werkdruk en verplicht presteren. Pestgedrag van managers en het moeten in functie om maar te kunnen blijven presteren. Dan weet je dat je daar als bedrijf niet naar toe wil, ook al wil de politiek het zeer graag

Henk Angenent|14.08.18|19:24

Je vraagt je af hoe de NS-verkeersleiders vroeger probleemloos treinen lieten rijden toen er nog wel veel wissels waren. Dat moeten tovenaars zijn geweest. Ik spreek die mensen wel eens – de meesten zijn weggebonjourd. Ik zal hun mening over ProRail niet in deze reactie zetten, want dan word ik van internet gegooid… ;-)

Rian van der Borgt|16.08.18|11:57

Wel een zeer beperkte vergelijking: alleen Frankrijk en Japan. Een vergelijking met SBB lijkt me veel interessanter, zeker ook met het aantal wissels dat daar ligt.

Wijnand Schoo|16.08.18|12:26

Weer iemand die op slinkse wijze het rondje om de kerk wil invoeren.
De mentaliteit en werkwijze van een Japanner is zó anders dan dat van een Nederlander. Het is de compleet ‘harde’ opvoeding waardoor de Japanners op deze manier werken en denken. Dat is niet gezond om in NL te kopiëren. Wij zijn niet zo, en dat hoeft ook niet.

Wijnand Schoo|16.08.18|13:04

De verschillen in cultuur en denkwijze van Japanners met Nederlanders is enorm. De consequente manier van opvoeden en scholing heeft het Japanse volk gebracht waar ze nu staan. Het heeft voor ons geen enkele zin om dit te kopiëren, wij werken zo niet, we kunnen het wél bewonderen.
Er zijn veel landen die met jaloezie naar de goedwerkende spoorsector in NL kijken, laten we daar trots op zijn en dat proberen goed te onderhouden. Niet ten koste van vakmanschap en afwisseling een Japans model.

Wijnand Schoo|16.08.18|13:06

Nou ja.. ongeveer 2 keer hetzelfde bericht van mij, sorry daarvoor. Eerste keer was het niet geplaatst, toen nog een keer getypt.

Wiebe Goossen|16.08.18|15:04

Ook ik ben van mening dat je de Japanse mentaliteit niet zo maar met de Nederlandse kan vergelijken. Tevens ben ik als regelmatig reiziger helemaal niet zo ontevreden over treinreizen met NS; er is veel verbeterd aan informatie en er rijdt schoon en modern materieel in een dienstregeling waaraan de meeste landen een puntje aan kunnen zuigen. Als nu nog iets gedaan kan worden aan ‘aanrijdingen met een persoon’ dan zouden veel uitval- en vertragingsellende wegvallen.

Reinoud Horstink|16.08.18|21:40

Jan Swier slaat de spijker op z’n kop. Het duurt veel te lang voordat de treindienst weer stabiel is na het verhelpen van een incident. Moeten we dan de Japanse mentaliteit en cultuur overnemen? Ik denk het niet. Maar we kunnen wel leren van hoe de Japanners hun treindiensten en personeelsdiensten organiseren. Lijngebonden werken (en dan iedere dag een andere lijn rijden) past prima in de Nederlandse mentaliteit, versimpelt de bijsturing en zal veel onnodige gevolgvertraging elimineren. Doen!

henk derksen|17.08.18|10:42

Gelukkig zijn we er goed uitgekomen schrijft Swier, hij is zeker vergeten dat heel veel NS onderhoudspersoneel (vaklieden) na de privatisering zijn ontslagen omdat de aannemers moesten concurreren… dat was een mega farce.
Tot op de dag van vandaag worstelen deze mensen met de gevolgen van dat rampzalige beleid.
De politiek die ik hiervoor verantwoordelijk houdt, laat het afweten….geen enkele reactie geen verantwoordelijkheid fijne volksvertegenwoordigers.

henk derksen|17.08.18|10:45

In NS tijd krukte een machinist of perronopzichter zelf een wissel in storing, kijk eens hoe dat nu is geregeld, we staan gerust een uur te wachten op een bevoegd medewerker van Prorail.
De storingsdiensten van de aannemers zijn beperkt en hebben lange aanrijtijden, vergelijk dat eens met NS wegonderhoud destijds.
In de winter moeten alle baanmonteurs reizen met de auto dat duurt en duurt, vergelijk daat eens met baanonderhoud NS destijds.

Roderick Klein|18.08.18|00:56

Zucht daar gaan we weer. Inderdaad waarom hoor ik niets over het spoorwegnet in Zwitserland ?! Dat is mogelijk een nog veel grotere uitdaging met de vele stukkn enkelspoor. “Weg met het spaghettispoor” een maand geleden in het krantje Metro. Er kunnen beste wissels uit het spoor maar is veel te ver aan het doorslaan en volgens mij wil de overheid domweg niet genoeg veld in het spoorwegnet pompen. Had de commisie Brockx ooit niet iets gezegd over visieloos bezuiningen ?

Hans van Bemmelen|23.08.18|21:02

De hoge graad van syndicalisatie van NS rijdend personeel en hun tegenstand tegen het

rondje om de kerk (vooral die uit Zutphen) verhinderen een efficiente bedrijfsvoering.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Nederland kan even goed presteren als Japan bij versimpelen spoornetwerk’ | SpoorPro.nl
Maglev, magneettrein, Japan

‘Nederland kan even goed presteren als Japan bij versimpelen spoornetwerk’

2013-09-19 15:06:10 epa03873801 Central Japan Railway Co.’s L0 (zero) series magnetic levitated train is running on Yamanashi Maglev Test Line during a test run in Tsuru, Yamanashi Prefecture, west of Tokyo, Japan, 19 September 2013. The railway operator also known as JR Tokai announced on 18 September 2013 it will built six stations for the…

Als Nederland net zo goed wil presteren op het spoor als in Japan, dan moet de impact van verstoringen op het spoor worden verminderd. Dat kan door het spoornetwerk te ontvlechten en de roosters van treinen en treinpersoneel te combineren van het begin- tot het eindpunt. Dat zegt adviseur Assetmanagement Jan Swier en voormalig medewerker bij ProRail.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

12 reacties op “‘Nederland kan even goed presteren als Japan bij versimpelen spoornetwerk’”

Nico Turfkruier|14.08.18|17:34

Praat eens met rijdend personeel in Japan over werkdruk en verplicht presteren. Pestgedrag van managers en het moeten in functie om maar te kunnen blijven presteren. Dan weet je dat je daar als bedrijf niet naar toe wil, ook al wil de politiek het zeer graag

Henk Angenent|14.08.18|19:24

Je vraagt je af hoe de NS-verkeersleiders vroeger probleemloos treinen lieten rijden toen er nog wel veel wissels waren. Dat moeten tovenaars zijn geweest. Ik spreek die mensen wel eens – de meesten zijn weggebonjourd. Ik zal hun mening over ProRail niet in deze reactie zetten, want dan word ik van internet gegooid… ;-)

Rian van der Borgt|16.08.18|11:57

Wel een zeer beperkte vergelijking: alleen Frankrijk en Japan. Een vergelijking met SBB lijkt me veel interessanter, zeker ook met het aantal wissels dat daar ligt.

Wijnand Schoo|16.08.18|12:26

Weer iemand die op slinkse wijze het rondje om de kerk wil invoeren.
De mentaliteit en werkwijze van een Japanner is zó anders dan dat van een Nederlander. Het is de compleet ‘harde’ opvoeding waardoor de Japanners op deze manier werken en denken. Dat is niet gezond om in NL te kopiëren. Wij zijn niet zo, en dat hoeft ook niet.

Wijnand Schoo|16.08.18|13:04

De verschillen in cultuur en denkwijze van Japanners met Nederlanders is enorm. De consequente manier van opvoeden en scholing heeft het Japanse volk gebracht waar ze nu staan. Het heeft voor ons geen enkele zin om dit te kopiëren, wij werken zo niet, we kunnen het wél bewonderen.
Er zijn veel landen die met jaloezie naar de goedwerkende spoorsector in NL kijken, laten we daar trots op zijn en dat proberen goed te onderhouden. Niet ten koste van vakmanschap en afwisseling een Japans model.

Wijnand Schoo|16.08.18|13:06

Nou ja.. ongeveer 2 keer hetzelfde bericht van mij, sorry daarvoor. Eerste keer was het niet geplaatst, toen nog een keer getypt.

Wiebe Goossen|16.08.18|15:04

Ook ik ben van mening dat je de Japanse mentaliteit niet zo maar met de Nederlandse kan vergelijken. Tevens ben ik als regelmatig reiziger helemaal niet zo ontevreden over treinreizen met NS; er is veel verbeterd aan informatie en er rijdt schoon en modern materieel in een dienstregeling waaraan de meeste landen een puntje aan kunnen zuigen. Als nu nog iets gedaan kan worden aan ‘aanrijdingen met een persoon’ dan zouden veel uitval- en vertragingsellende wegvallen.

Reinoud Horstink|16.08.18|21:40

Jan Swier slaat de spijker op z’n kop. Het duurt veel te lang voordat de treindienst weer stabiel is na het verhelpen van een incident. Moeten we dan de Japanse mentaliteit en cultuur overnemen? Ik denk het niet. Maar we kunnen wel leren van hoe de Japanners hun treindiensten en personeelsdiensten organiseren. Lijngebonden werken (en dan iedere dag een andere lijn rijden) past prima in de Nederlandse mentaliteit, versimpelt de bijsturing en zal veel onnodige gevolgvertraging elimineren. Doen!

henk derksen|17.08.18|10:42

Gelukkig zijn we er goed uitgekomen schrijft Swier, hij is zeker vergeten dat heel veel NS onderhoudspersoneel (vaklieden) na de privatisering zijn ontslagen omdat de aannemers moesten concurreren… dat was een mega farce.
Tot op de dag van vandaag worstelen deze mensen met de gevolgen van dat rampzalige beleid.
De politiek die ik hiervoor verantwoordelijk houdt, laat het afweten….geen enkele reactie geen verantwoordelijkheid fijne volksvertegenwoordigers.

henk derksen|17.08.18|10:45

In NS tijd krukte een machinist of perronopzichter zelf een wissel in storing, kijk eens hoe dat nu is geregeld, we staan gerust een uur te wachten op een bevoegd medewerker van Prorail.
De storingsdiensten van de aannemers zijn beperkt en hebben lange aanrijtijden, vergelijk dat eens met NS wegonderhoud destijds.
In de winter moeten alle baanmonteurs reizen met de auto dat duurt en duurt, vergelijk daat eens met baanonderhoud NS destijds.

Roderick Klein|18.08.18|00:56

Zucht daar gaan we weer. Inderdaad waarom hoor ik niets over het spoorwegnet in Zwitserland ?! Dat is mogelijk een nog veel grotere uitdaging met de vele stukkn enkelspoor. “Weg met het spaghettispoor” een maand geleden in het krantje Metro. Er kunnen beste wissels uit het spoor maar is veel te ver aan het doorslaan en volgens mij wil de overheid domweg niet genoeg veld in het spoorwegnet pompen. Had de commisie Brockx ooit niet iets gezegd over visieloos bezuiningen ?

Hans van Bemmelen|23.08.18|21:02

De hoge graad van syndicalisatie van NS rijdend personeel en hun tegenstand tegen het

rondje om de kerk (vooral die uit Zutphen) verhinderen een efficiente bedrijfsvoering.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.