Baanwerkers, werkzaamheden, spoor

D66 komt met actieplan voor personeelstekort spoorsector

D66 heeft een actieplan opgesteld om de spoorsector van meer personeel te voorzien. Volgens de politieke partij dreigt er namelijk een tekort aan vakmensen te ontstaan. Het actieplan ‘Denderende banen op het spoor!’ is woensdag aangeboden aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

“Er is sprake van een potentieel tekort voor het uitvoeren van beheer, onderhoud en vervanging (BOV) aan het spoor,” schrijft D66 in het actieplan. Dat komt mede doordat aannemers moeilijk personeel kunnen vinden wegens de onregelmatige en onaantrekkelijke werktijden. Tegelijkertijd neemt het treinverkeer in de komende jaren toe, waardoor ook meer en vaker onderhoud nodig zal zijn. Het is daarom nodig dat er geïnvesteerd wordt in nieuw personeel.

Maatregelen

D66 heeft daarom een viertal maatregelen opgesteld. De partij wil het mogelijk maken om vanaf 16 jaar al op het spoor te kunnen werken. De minimumleeftijd is nu 18 jaar. Volgens het actieplan wachten veel jongeren hier niet op en gaan ze dus liever elders aan de slag. De verlaging van de minimumleeftijd zou dit voorkomen.

Ook moeten spoormodules voor het mbo worden ontwikkeld. Op enkele mbo’s wordt al aandacht besteed aan werken in het spoor, bij wijze van experiment. D66 wil dat deze proeven worden ondersteund en, indien ze succesvol blijken, landelijk worden opgepakt.

Spoorsector

Het werken in de spoorsector moet aantrekkelijker worden voor zij-instromers. Door middel van een EVC-procedure en een bijbehorend opleidingstraject moeten ze aan de slag kunnen gaan in de spoorsector. Mensen van buiten de spoorsector kunnen dan sneller worden ingezet.

Daarnaast wil D66 dat het Rijk statushouders moet gaan interesseren voor een baan in de spoorsector. “De beste manier om te integreren is door actief mee te doen,” beargumenteert D66. Deze statushouders zouden dan tegelijkertijd aan hun taalvaardigheden en integratie kunnen werken.

Problematiek

“Het behouden van voldoende personeel is van groot belang. Ik herken de problematiek die geschetst wordt,” zegt Van Veldhoven. Ze geeft hierbij aan dat ze samen met ProRail werkt aan het programma ‘Toekomstbestendig werken op het spoor’, om het werk aantrekkelijker te maken. De staatssecretaris geeft aan schriftelijk te reageren op het actieplan.

Uit een onderzoek dat adviesbureau Berenschot in 2017 samen met SpoorPro uitvoerde, blijkt dat ruim negentig procent van de mensen die in de spoorsector werken is trots op het werk wat ze doet en zich verbonden voelt met de sector. Tegelijkertijd maakt ruim zeventig procent zich zorgen over kennisoverdracht van de oudere op de jongere generatie spoorprofessionals. Daardoor dreigt op termijn specialistische vakkennis verloren te raken.

Lees ook:

Onderzoek: 90 procent spoormedewerkers is trots op werk

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “D66 komt met actieplan voor personeelstekort spoorsector”

Wachtpost Achttien|07.06.18|20:04

Lijkt mij dat de genoemde maatregelen niet het resultaat zullen brengen.
Op de werkvloer is allang bekend waarom het zo moeilijk is nieuw personeel aan te trekken.
De vele nachtdiensten in combinatie met storingsdiensten zorgen ervoor dat iedere nieuwe medewerker afhaakt.
Zorg ervoor dat dat veranderd. Maak de veiligheidsmaatregelen weer werkbaar zodat er meer overdag gewerkt kan worden. Wij spoorwerkers hebben namelijk ook recht op een sociaal leven zoals de rest van (dag)werkend Nederland.

Frans Appel|08.06.18|10:51

“Ga uit het spoor, er komt een trein aan!”
“Wat jij zeggen ?”

Ja, dit gaat een succes worden !!.

Aafke van der Ende|08.06.18|12:15

Bedenk wel het volgende:
– Voor het vervullen van veiligheidstaken moet je tenminste 18 jaar zijn. Het is wel nuttig bij de start van de opleiding aandachtsfuncties te onderzoeken, zodat men niet voor verrassingen komt te staan bij de psychologische keuring als ze 18 worden.
– Onder de 18 jaar zijn nachtdiensten niet toegestaan. Wel mogelijk zou zijn een MBO-opleiding gericht op spoortechniek, met stages. Heel productief zullen ze echter niet zijn, omdat het grootste deel ’s nachts gebeurt.

Aafke van der Ende|08.06.18|12:18

(vervolg)
– Bij het inzetten van statushouders zal de taalvaardigheid op het peil moeten zijn dat de veiligheid gewaarborgd is. Dit is een belangrijke voorwaarde.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.