Luchtfoto van de Rastatt Tunnel, foto: Benedikt Spether

Ministers ondertekenen verklaring crisismanagement spoorgoederencorridors

De transportministers van de Benelux-landen, Zwitserland, Italië en Frankrijk hebben afspraken gemaakt over internationaal crisismanagement op spoorgoederencorridors. Dat gebeurde vorige week in Leipzig. Aanleiding voor de ministeriële verklaring is het incident bij Rastatt in 2017. Door bodemverzakking konden goederentreinen weken lang niet over de Rhine-Alpine corridor rijden, met alle financiële gevolgen van dien. In de politieke verklaring zijn maatregelen opgenomen om de impact van toekomstige problemen te verminderen.

In de zomer van 2017 zakte de bodem weg onder het spoor bij de Duitse plaats Rastatt tijdens werkzaamheden aan een nieuwe tunnel. Hierdoor raakte het spoor ernstig beschadigd. Het spoorgoederenvervoer kon zeven weken lang niet via dit belangrijke tracé rijden. De financiële schade van het Rastatt-incident is dan ook groot: volgens berekeningen van onderzoeksbureau Hanseatic Transport Consultancy is deze opgelopen tot 2 miljard euro.

Om te voorkomen dat in de toekomst een soortgelijk probleem het treinverkeer weer wekenlang stillegt, is het nodig om in internationaal verband samen te werken. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een brief naar de Tweede Kamer. “Belangrijke les die kan worden getrokken uit Rastatt is dat zowel infrastructuurbeheerders als vervoerders niet optimaal waren voorbereid op een incident van deze omvang.” De verklaring biedt richtlijnen voor de internationale samenwerking in het geval van een grootschalige storing.

Maatregelen

In de verklaring staat bijvoorbeeld dat dit jaar standaard internationale omleidingsroutes worden gedefinieerd, zodat het treinverkeer kan worden omgeleid als een nieuw incident zich voordoet. Deze omleidingsroutes worden dan ook gebruikt bij geplande werkzaamheden. Het ontwerp van de routes moet eind 2018 op tafel liggen.

Ook moeten spoorvervoerders zich beter voorbereiden op ingrijpende storingen, bijvoorbeeld door middel van meer flexibele inzet van machinisten. Infrastructuurbeheerders moeten zich voorbereiden op basis van het Handbook international contingency management dat in mei door de spoorwegorganisatie RailNetEurope is vastgesteld.

De ‘infrastructurele aspecten’ van de omleidingsroutes worden geanalyseerd. Zo moet worden bekeken of treinen van 740 meter lang wel over het spoor van de omleidingsroute kunnen rijden. Het opstellen van regels met betrekking tot de capaciteitsverdeling is een andere maatregel. Dan gaat het om welke trein voorrang krijgt als er minder treinen over het spoor kunnen rijden.

Ondertekend

De verklaring is ondertekend door de ministers van de spoorgoederencorridors Rhine-Alpine en North Sea-Mediterranean. Dat zijn ministers van België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland en Zwitserland. De Europese Commissie en aankomende EU-voorzitter Oostenrijk waren ook aanwezig.

De verklaring van Leipzig neemt de Rotterdam verklaring van 2016 als uitgangspunt. In de Rotterdam verklaring staat een tiental maatregelen om het spoorgoederenvervoer in Europa te bevorderen. Internationaal crisismanagement wordt hieraan toegevoegd. Van Veldhoven schrijft dat beide verklaringen worden betrokken bij het formuleren van een maatregelenpakket voor het Nederlandse spoorgoederenvervoer.

Rastatt

Van 12 augustus tot en met 2 oktober 2017 was er geen treinverkeer mogelijk op de spoorlijn Karlsruhe – Basel. Deze spoorlijn is onderdeel van de spoorgoederencorridor Rhine – Alpine. In Nederland loopt deze corridor ter hoogte van Zevenaar in Gelderland richting de havens van Amsterdam, Rotterdam en Vlissingen. Dit is de drukste spoorgoederencorridor van Europa.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.