ProRail-directeur Pier Eringa en staatssecretaris Stientje van Veldhoven, foto: Afdeling Beeld/Maaike Poelen

Staatssecretaris fluit ProRail terug over buitenlandse ambities

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur is niet te spreken over de plannen van ProRail-topman Pier Eringa om de buitenlandse markt op te gaan. De bewindsvrouw vindt dat de Nederlandse reiziger voorrang moet krijgen “boven extra internationale activiteiten”.

Eringa meldde maandag in een interview met de Volkskrant aan dat hij wil dat zijn bedrijf expertise tegen betaling gaat delen in het buitenland. Nu deelt ProRail kennis nog gratis aan andere spoorbeheerders. De topman wijst erop dat ook bijvoorbeeld NS ook inkomsten haalt uit het buitenland door daar reizigers te vervoeren.

ProRail krijgt regelmatig buitenlandse delegaties op bezoek. Zo zijn diverse spoorbeheerders langsgekomen om te kijken naar de Nederlandse ervaringen met het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Uit Australië, Turkije, Taiwan en Zuid-Korea kwamen spoorbedrijven langs om te kijken naar het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), waarbij zes intercity’s per uur rijden.

Prestaties ProRail

Van Veldhoven vindt dat ProRail wel wat anders aan het hoofd heeft. Ze “verwacht van ProRail dat de prioriteit voor de komende jaren bij de Nederlandse reiziger en vervoerder ligt: minder storingen, meer treinen per uur, en allemaal veilig en op tijd”. Bovendien is het kabinet juist bezig de teugels voor ProRail weer wat aan te trekken, stelt ze. Ook dat is een van “de belangrijke uitdagingen voor de komende jaren”.

De Nederlandse staat is grootaandeelhouder van ProRail en NS. Eind vorig jaar besloot het kabinet om ProRail om te voren van een Besloten Vennootschap (BV) naar een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Het kabinet verwacht daarmee beter te kunnen sturen op de financiën en prestaties van de spoorbeheerder. ProRail is nu een BV met een eigen raad van commissarissen. In de nieuwe structuur valt het bedrijf onder de directe verantwoordelijkheid van het ministerie. De verwachting is dat de omvorming van ProRail tot zbo in 2021 gereed is.

Bron: ANP

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Staatssecretaris fluit ProRail terug over buitenlandse ambities”

Twan Laan|17.05.18|13:07

Is dat nou zo’n goed idee? Tot nu toe onderhouden vervoerders en infrastructuurbeheerders contacten met elkaar om op een ongecompliceerde manier ervaringen te kunnen uitwisselen. Daarbij is ProRail niet alleen leverancier van ervaring, maar komt ook bij anderen te rade. Voorbeeld: ProRail werd naar Zwitserland gestuurd om te kijken hoe je bij sneeuw toch treinen kunt rijden.
Als zoiets alleen tegen betaling kan, houdt deze vorm van kennisuitwisseling gauw op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.