Kantoor ProRail Tulpenburgh Utrecht

Spoorpersoneel tegen plan voor herstructurering ProRail

Vakbonden FNV, CNV en VHS zijn faliekant tegen de plannen van staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu om ProRail om te vormen tot een Agentschap of een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO). De vakbonden noemen het besluit onzorgvuldig en vinden dat er geen oog is voor de negatieve gevolgen op de operatie, de samenwerking met andere spoorbedrijven, de reiziger en de verlader. “Het voornemen van de staatssecretaris is vooral politiek en bestuurlijk gedreven. Er wordt nauwelijks gekeken welke effecten dit heeft voor de reiziger”, aldus de bonden.

Volgens FNV, CNV en VHS zullen de arbeidsvoorwaarden bij omvorming van ProRail tot een agentschap of ZBO met publieksrechtelijke rechtspersoonlijkheid flink veranderen. De medewerkers worden daarbij “eenzijdig aangesteld als ambtenaar in algemene rijksdienst”. De cao ProRail wordt ingeruild voor de cao Rijk en het Spoorwegpensioen wordt ingeruild voor het ABP.

“De salarisontwikkeling van ambtenaren is minimaal en hun koopkracht blijft dan ook achter bij die in het bedrijfsleven”, stellen de vakbonden. Ze wijzen erop dat de dekkingsgraad van het ABP aanzienlijk lager (momenteel 93 procent) is dan die van het Spoorwegpensioenfonds (105 procent).

Bedrijfsvoering ProRail

De staatssecretaris hoopt met de structuurwijziging van ProRail meer invloed te krijgen op de bedrijfsvoering van ProRail. De BV structuur van ProRail voorziet in een Raad van Commissarissen. Dijksma wil daar vanaf, zodat ze sneller geïnformeerd wordt voor de verantwoording aan de Tweede Kamer en direct kan sturen op de organisatie van ProRail.

“Deze procedure duurt minimaal drie jaar en zal enorm veel tijd en energie van medewerkers onttrekken aan de werkzaamheden waar ze eigenlijk voor opgesteld staan, namelijk het laten rijden van treinen. De geschatte pensioenkosten alleen al zijn vijftig miljoen euro”, schrijven de vakbonden. Daar komt nog een veelvoud bovenop, voorspellen zij.

CDA-Kamerlid Martijn van Helvert reageert op Twitter op het protest van de vakbonden: “Ik stel voor dat we, zoals bij alle projecten, eerst een degelijke mkba-toets doen! Wat kost dat? Wat levert het op?”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Spoorpersoneel tegen plan voor herstructurering ProRail”

Antoine Berben|15.09.16|14:37

De vakbonden hebben – zoals wel vaker – alleen maar weer eens oog voor de belangen van de leden en daarmee voor zichzelf. Zij kunnen niet de ellende hebben gemist die de afgelopen jaren telkens weer voor de reizigers ontstond doordat PutsRail zijn eigen goddelijke weg ging en bleef gaan te midden van allerlei andere organisaties en die daarmee ook nog eens dupeerde net als de reizigers.
Het is daarom hartstikke logisch dat aan deze wantoestand een einde wordt gemaakt.
Prutsbonden dus!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.