Sharon Dijksma, staatssecretaris, ministerie van Infrastructuur en Milieu

Dijksma wuift kritiek over nieuwe structuur ProRail weg

Ondanks de kritiek van ProRail zelf, reizigersorganisaties, vakbonden en KNV, blijft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu bij haar besluit om van ProRail een publieke organisatie te maken. Ze ziet dit als een ‘no-regret-stap’. Dit liet de bewindsvrouw woensdagavond weten tijdens een debat met de Tweede Kamer. “Ik vind de vorm BV niet passend voor een organisatie die 100 procent publieke diensten levert.”

Onlangs werden de herstructureringsplannen van de staatssecretaris veroordeeld door verschillende partijen en ook de Tweede Kamerleden bleken tijdens het debat in eerste instantie kritisch over deze stap. De algemene tendens was dat Dijksma te haastig was met het nemen van een besluit over ProRail. Tevens klonk de opmerking dat ProRail met dit besluit werd gestraft voor het Fyra-debacle – waar deze organisatie niets verkeerd had gedaan – terwijl de NS opnieuw met de slechte prestaties wegkwam.

Verantwoordelijk

De bewindsvrouw leek deze kritiek moeiteloos van zich af te schudden. “Als je naar ProRail kijkt, is dat een publieke organisatie wat betreft de taken die ze uitvoert. Bovendien worden er veel publieke middelen gespendeerd. Dan moet het geen BV zijn met een Raad van Commissarissen.”

Dijksma vindt het momenteel onacceptabel dat ze formeel geen zeggenschap heeft over ProRail. De staatssecretaris wordt er namelijk wel op aangesproken als er zaken verkeerd gaan. “Als er sprake is van een verantwoordelijkheidsvraag die u bij mij neerlegt, kan ik niet zeggen dat ik er niet over ga. U vindt als Tweede Kamer dat ik er wel over ga. U heeft mij hier zelf toe aangespoord, ik reken nu op uw consistentie.”

Kritiek ProRail

De meeste tweede Kamerleden spoorden de ambtsvrouw aan om ProRail rust en tijd te gunnen, iets wat Dijksma verheugde. “Ik vind het mooi om te zien hoe veel steun er nu is voor de ontwikkeling van ProRail.” Tegelijkertijd dacht ze echter dat haar besluit tot een herstructurering juist rust zou bieden aan ProRail. “Dit besluit ondersteunt alle stappen die nu al gezet zijn door ProRail.”

De staatssecretaris denkt bovendien dat deze herstructurering niet heel veel grote wijzigingen hoeft te betekenen voor de medewerkers van ProRail. “De medewerkers worden niet niet per se ambtenaren, er zijn ook andere mogelijkheden denkbaar”, zo reageerde Dijksma op een motie van tweede Kamerlid Martijn van Helvert. Ze liet zelfs weten dat een dergelijke mogelijkheid, waarbij voor de gewone medewerkers niets verandert, wel eens de beste oplossing zou kunnen blijken. Eind dit jaar komt de staatssecretaris met een voorstel voor de andere rol voor ProRail.

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

2 reacties op “Dijksma wuift kritiek over nieuwe structuur ProRail weg”

Antoine Berben|30.06.16|15:37

DIJKSMA heeft 100% gelijk, er dient nu (eindelijk) eens ingegrepen te gaan worden bij dit bedrijf. Het kan niet zijn dat een bedrijf met zo’n track record thans maar ongeschoren kan blijven enkel en alleen omdat men nu (voor de zoveelste keer) op een verbetertraject zou zitten.
Daarnaast leveren ook de activiteiten over de laatste 2 jaar alleszins een ander beeld op dan dat van een succesvol denkend en opererend bedrijf waar het belang van de reiziger steeds maar bovenaan blijkt te staan!

Rob van Looveren|02.07.16|14:30

Vanuit Europese optiek moeten railinfra managers onafhankelijk kunnen opereren ten opzichte van vervoerders en tegelijkertijd moeten zij in Europees verband samenwerken. De “single european railway area” moet beschikbaar zijn voor alle rail vervoerders die daar gebruik van willen maken.
De organisatievorm moet daarbij aansluiten. Dichter bij onze regering lijkt een goede keuze. Een goede onderbouwing is nodig, want de taak van Prorail houdt niet direct op bij de landsgrenzen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.