ProRail gaat verder als publieke organisatie

ProRail gaat verder als publieke organisatie en verliest daarmee haar zelfstandige positie. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in de kabinetsreactie op het Fyra-rapport, die vrijdag aan de Tweede Kamer is gezonden. Het kabinet verwacht dat ProRail in een publieke organisatievorm scherper kan worden aangestuurd.

ProRail is nu nog een besloten vennootschap met een eigen Raad van Commissarissen. In de nieuwe structuur komt ze onder de directe verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu te staan. Het kabinet onderzoekt of dit in de vorm van een agenschap, zoals Rijkswaterstaat, gebeurt of in de vorm van een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Bij de invulling hiervan zullen volgens het kabinet de ‘gevolgen voor de rechtspositie van het personeel van ProRail beperkt blijven’.

Hogesnelheidslijn

Verder is besloten dat NS onder strikte voorwaarden het vervoer over de hogesnelheidslijn mag blijven verzorgen. Daarbij moet de spoorvervoerder het vervoer verbeteren en zorgen voor een kortere reistijd van de Intercity (IC) tussen Amsterdam en Brussel. Het kabinet gaat met strengere prestatieafspraken strakker sturen op de uitvoering. Als de NS faalt, dan kan er worden besloten om een ander vervoerder over de HSL te laten rijden. Wanneer NS tot drie keer toe niet aan de afspraken voldoet, dan verliest ze de concessie.

NS moet bij start van de dienstregeling in december 2017 de reistijd van de intercity tussen Amsterdam en Brussel met een half uur hebben verkort. Daarnaast zal er straks 32 keer per dag over het HSL-traject naar Brussel worden gereden, waarvan vier keer per dag gedeeltelijk over het traject vanuit Den Haag.

Aanbevelingen parlementaire enquête

De HSL moet daarnaast ook intensief worden gebruikt voor binnenlands vervoer, met de Intercity Direct 64 keer per dag tussen Amsterdam naar Rotterdam, die 32 keer per dag doorrijdt naar Breda. Vanaf 2017 rijdt de Intercity tussen Den Haag en Eindhoven 32 keer per dag deels over de HSL-Zuid.

De VVD vindt het goed dat het kabinet de aanbevelingen van de parlementaire enquête-commissie omarmt. VVD-Kamerlid Betty de Boer: “Wat de VVD betreft wordt nu snel onderzocht of er een beter aanbod voor de reiziger mogelijk is op de HSL-Zuid. De marktverkenning geldt als uitgangspunt voor het maximaal haalbare op de HSL. Als NS zich niet aan de afspraken houdt, betekent dit wat de VVD betreft dat dit ook een andere vervoerder kan zijn.”

Herstructurering

ProRail zegt in een reactie te hopen dat de reorganisatie niet afleidt van de weg die is ingeslagen. “Sinds 2015 zijn onze prestaties verbeterd en ook in 2016 zet deze lijn zich voort.” Dijksma meldt vrijdag ook dat ProRail aan de prestatie-indicatoren voor 2015 heeft voldaan.

De spoorbeheerder zegt zich te realiseren dat ‘de wijze waarop de spoorsector geordend moet zijn een zaak van de politiek is’. “En alles wat de prestaties van het spoor beter maakt juichen we toe, zolang het niet afleidt van de weg die we nu hebben ingezet, namelijk de weg van verbetering voor de reiziger en de verlader.”

Kabinetsstandpunt

De Ondernemingsraad (OR) van ProRail is ‘boos en teleurgesteld’ over de kabinetsbrief over het Fyra-debacle. De raad vraagt om ‘mede in het belang van de reizigers en verladers’ het ‘kabinetsstandpunt te heroverwegen’.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “ProRail gaat verder als publieke organisatie”

Antoine Berben|04.05.16|13:14

Prachtig dat de prestaties pas sinds 2015 zijn verbeterd, daarvoor waren ze namelijk al jaren bedroevend slecht, maar laten we realistisch blijven Pro Rail wordt niet geherstructureerd omdat het altijd zo geweldig gefunctioneerd heeft.
Integendeel, het jaren lang maar ijzerenheinig een geheel eigen weg gaan die ook nog eens nadelig uitpakte voor de reiziger behoort niet te worden beloond en dus is herstructurering dan ook volstrekt op zijn plaats.
Hopelijk verdwijnt de huidige top dan ook!

Arco Sierts|04.05.16|14:55

Het lijkt mij een logische stap. De enige reden dat ProRail op afstand was gezet, was IMHO omdat Netelenbos het al op voorhand Spaans Benauwd kreeg bij de gedachte dat zijzelf verantwoordelijk zou worden voor elk blaadje op het spoor. En dus maar fijn comfortabel op afstand zetten :)
Bange bestuurders die voor hun verantwoordelijkheid weglopen is nooit een succes. Maar hoe dit nu de prestaties moet gaan verbeteren? Minder afschuiven, minder wegmoffelen en eerlijke+zinnige informatie naar de TK?

Gertjan Van Rhee|10.05.16|11:49

Het rapport “Evaluatie toezicht zbo‘s Ministerie IenM” is uiterst kritisch over het functioneren van de zbo-formule; citaat: “Of de publieke belangen die in het geding zijn ook voldoende zijn geborgd, is te weinig
onderwerp van toezicht….. De ‘bonnetjes’ zijn belangrijker dan de vraag of er zinvolle dingen zijn gedaan met de verstrekte publieke middelen.”
Vraagje aan de staatssecretaris: Welk probleem lost u op?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.