ProRail gaat verder als publieke organisatie

ProRail gaat verder als publieke organisatie en verliest daarmee haar zelfstandige positie. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in de kabinetsreactie op het Fyra-rapport, die vrijdag aan de Tweede Kamer is gezonden. Het kabinet verwacht dat ProRail in een publieke organisatievorm scherper kan worden aangestuurd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “ProRail gaat verder als publieke organisatie”

Antoine Berben|04.05.16|13:14

Prachtig dat de prestaties pas sinds 2015 zijn verbeterd, daarvoor waren ze namelijk al jaren bedroevend slecht, maar laten we realistisch blijven Pro Rail wordt niet geherstructureerd omdat het altijd zo geweldig gefunctioneerd heeft.
Integendeel, het jaren lang maar ijzerenheinig een geheel eigen weg gaan die ook nog eens nadelig uitpakte voor de reiziger behoort niet te worden beloond en dus is herstructurering dan ook volstrekt op zijn plaats.
Hopelijk verdwijnt de huidige top dan ook!

Arco Sierts|04.05.16|14:55

Het lijkt mij een logische stap. De enige reden dat ProRail op afstand was gezet, was IMHO omdat Netelenbos het al op voorhand Spaans Benauwd kreeg bij de gedachte dat zijzelf verantwoordelijk zou worden voor elk blaadje op het spoor. En dus maar fijn comfortabel op afstand zetten :)
Bange bestuurders die voor hun verantwoordelijkheid weglopen is nooit een succes. Maar hoe dit nu de prestaties moet gaan verbeteren? Minder afschuiven, minder wegmoffelen en eerlijke+zinnige informatie naar de TK?

Gertjan Van Rhee|10.05.16|11:49

Het rapport “Evaluatie toezicht zbo‘s Ministerie IenM” is uiterst kritisch over het functioneren van de zbo-formule; citaat: “Of de publieke belangen die in het geding zijn ook voldoende zijn geborgd, is te weinig
onderwerp van toezicht….. De ‘bonnetjes’ zijn belangrijker dan de vraag of er zinvolle dingen zijn gedaan met de verstrekte publieke middelen.”
Vraagje aan de staatssecretaris: Welk probleem lost u op?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail gaat verder als publieke organisatie | SpoorPro.nl

ProRail gaat verder als publieke organisatie

ProRail gaat verder als publieke organisatie en verliest daarmee haar zelfstandige positie. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in de kabinetsreactie op het Fyra-rapport, die vrijdag aan de Tweede Kamer is gezonden. Het kabinet verwacht dat ProRail in een publieke organisatievorm scherper kan worden aangestuurd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “ProRail gaat verder als publieke organisatie”

Antoine Berben|04.05.16|13:14

Prachtig dat de prestaties pas sinds 2015 zijn verbeterd, daarvoor waren ze namelijk al jaren bedroevend slecht, maar laten we realistisch blijven Pro Rail wordt niet geherstructureerd omdat het altijd zo geweldig gefunctioneerd heeft.
Integendeel, het jaren lang maar ijzerenheinig een geheel eigen weg gaan die ook nog eens nadelig uitpakte voor de reiziger behoort niet te worden beloond en dus is herstructurering dan ook volstrekt op zijn plaats.
Hopelijk verdwijnt de huidige top dan ook!

Arco Sierts|04.05.16|14:55

Het lijkt mij een logische stap. De enige reden dat ProRail op afstand was gezet, was IMHO omdat Netelenbos het al op voorhand Spaans Benauwd kreeg bij de gedachte dat zijzelf verantwoordelijk zou worden voor elk blaadje op het spoor. En dus maar fijn comfortabel op afstand zetten :)
Bange bestuurders die voor hun verantwoordelijkheid weglopen is nooit een succes. Maar hoe dit nu de prestaties moet gaan verbeteren? Minder afschuiven, minder wegmoffelen en eerlijke+zinnige informatie naar de TK?

Gertjan Van Rhee|10.05.16|11:49

Het rapport “Evaluatie toezicht zbo‘s Ministerie IenM” is uiterst kritisch over het functioneren van de zbo-formule; citaat: “Of de publieke belangen die in het geding zijn ook voldoende zijn geborgd, is te weinig
onderwerp van toezicht….. De ‘bonnetjes’ zijn belangrijker dan de vraag of er zinvolle dingen zijn gedaan met de verstrekte publieke middelen.”
Vraagje aan de staatssecretaris: Welk probleem lost u op?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.