ProRail, spoorbeheerder, hoofdkantoor

Sneller ingrijpen bij calamiteiten op spoor met nieuwe softwareapplicatie

Een nieuwe softwareapplicatie moet er de komende jaren voor zorgen dat ProRail nog sneller kan ingrijpen bij calamiteiten op het spoor. De NICE Situator integreert verschillende informatiebronnen met elkaar en geeft bij incidenten de real-time situatie op het spoor weer. De applicatie maakt het op termijn mogelijk om meerdere professionals hetzelfde beeld te geven bij een incident.

De NICE Situator geeft een rijker beeld van wat er zich afspeelt op het spoor in vergelijking met het huidige systeem dat onder andere bij het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) wordt gebruikt. Het OCCR is het landelijke controlecentrum voor het Nederlandse spoorwegnet.

Compleet beeld

Hans Smits manager incidentenregie bij ProRail: “Nu moeten we nog verschillende bronnen en systemen tegelijkertijd raadplegen om een compleet beeld van een incident te krijgen. Het nieuwe systeem biedt de mogelijkheid om verschillende informatiebronnen te combineren en geeft daarmee direct betrokken één en hetzelfde beeld van wat de er aan de hand is op het spoor. Daarbij is te zien om wat voor incident het gaat, wat het type materieel is en hoeveel mensen er bij betrokken zijn.”

ProRail is op dit moment bezig met de implementatie van de eerste release van het systeem. De komende jaren gaat de spoorbeheerder de functionaliteiten van NICE verder uitbreiden en meerdere partijen de mogelijkheid geven om er gebruik van te maken. “Zelfs het verkrijgen van informatie over de toestand van delen van de infrastructuur behoort op termijn tot de mogelijkheden. Deze informatie kan dan vervolgens weer met de spooraannemers worden gedeeld”, legt Smits uit.

Communicatiemiddelen

Het systeem maakt het mogelijk om meerdere professionals tegelijkertijd in te schakelen bij problemen op het spoor. Smits: “Nu worden betrokken partijen nog deels na elkaar gealarmeerd. Dat kan straks parallel.”

ProRail start in de beginfase van de ingebruikname van het systeem met een geautomatiseerd bericht per telefoon. De betrokkenen worden dan gebeld en horen dan een gesproken tekst die bij het OCCR is ingetikt. Smits: “In een later stadium gaan we bekijken of we ook andere communicatiemiddelen gebruikt kunnen worden zoals Whatsapp en sms. Het NICE-systeem biedt hiervoor uitgebreide mogelijkheden.”

Informatie delen

Ook wil ProRail informatie die het systeem weergeeft in de toekomst uitgebreider gaan delen. Dat kan binnen de sector maar eventueel ook met overheidsdiensten. Daardoor kunnen uiteindelijk incidenten sneller worden afgehandeld.

ProRail heeft voor de implementatie van het nieuwe systeem een overeenkomst getekend met de bedrijven NICE en Geodan. NICE is een Israëlisch bedrijf dat software oplossingen biedt. Geodan specialiseert zich in systemen voor crisismanagement. Naar verwachting zal de eerste versie van het systeem in september van dit jaar door ProRail in gebruik worden genomen. Daarna zal het systeem verder worden uitgebreid.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.