Dag van de Rail, motiecommissie, foto: Studio van der Valk

Spoorsector wil snelheden op topcorridors verhogen

De spoorsector wil de snelheden op belangrijke spoortrajecten verhogen. Dit is een van de drie moties die zijn ingediend tijdens de Dag van de Rail. Alleen op die manier zal het (internationale) vervoer tussen stedelijke regio’s en economische topsectoren groeien. De moties zijn vrijdag naar de Tweede Kamer gestuurd.

De spoorsector pleit verder voor het realiseren van topcorridors om de economische structuur van Nederland te verbeteren. Op deze spoorlijnen kunnen vervoerders snelheden tot 200 kilometer per uur halen. De uitrol van ERTMS krijgt op deze spoorlijnen voorrang, schrijven de indieners.

Regionale overheden

De sector pleit er verder voor om de regionale overheden meer invloed te geven op het totale spoorvervoer in de regio. Zij vinden dat de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland vooral op regionaal niveau opgelost moeten worden. De positie van decentrale overheden krijgt volgens de sector onvoldoende aandacht in de nieuwe concessies die binnenkort onderhands aan NS en ProRail worden gegund. Dat moet worden aangepast.

Het zou beter zijn als de infrastructuur- en de vervoerontwikkeling op het hoofdrailnet wordt afgestemd op de ruimtelijke en economische ambities van de regio’s en regionale OV-systemen.

Verplicht samenwerken

De deelnemers aan de Dag van de Rail stellen verder dat vervoersbedrijven verplicht moeten worden om samen te werken en daarbij informatie – ook tijdens aanbestedingen – ruimhartig dienen te delen. Die samenwerking gaat nu vaak nog niet goed. Deze verplichte samenwerking kan volgens de spoorprofessionals in de concesievoorschriften of bij wet worden vastgelegd.

De motiecommissie van de Dag van de Rail bestond uit Jan Koers van Intraffic, Sjoerd Sjoerdsma van Keyrail, Leon Linders van Alstom Transport Nederland, Ben van Schijndel van BAM Rail, Corina de Jongh van Railforum, Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV en Mark Sloothaak van de Jonge Veranderaars.

Lees ook:

Onafhankelijke corridors verminderen verstoringen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.