Marion Gout, directeur, ProRail, foto: Studio van der Valk

Gout: ProRail gaat snijden in organisatie

ProRail zal de komende tijd opnieuw gaan snijden in de organisatie. Dat zei directeur Marion Gout van ProRail donderdag tijdens de Dag van de Rail in Nieuwegein. “Wij zullen een kleinere organisatie worden.” De spoorbeheerder krijgt over een paar weken van het kabinet te horen hoeveel er precies wordt gekort. Het is volgens Gout nog onduidelijk of er banen zullen verdwijnen.

Het kabinet wil dat de spoorbeheerder bezuinigt op de apparaatkosten, dat zijn alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de ambtelijke organisatie. Dat kan door het verminderen van het aantal fte’s, maar bijvoorbeeld ook door huisvestingskosten voor personeel terug te brengen. ProRail telt ongeveer vierduizend medewerkers.

Bezuinigingen

In februari van dit jaar werd bekend dat het kabinet twee miljard euro gaat bezuinigen op het spoor als onderdeel van het bezuinigingspakket op het Infrastructuurfonds. Een gevolg daarvan is onder meer dat de realisatie van het Programma Hoogfrequent Spoor wordt uitgesteld tot 2028. Eerder stond de realisatie voor 2020 gepland.

Gout: “De bedragen die in het spoor worden geïnvesteerd laten langer op zich wachten dan eerder gedacht. Dat betekent dat sommige mensen nog niet worden ingehuurd voor bepaalde spoorprojecten.”

Minder budget

Ook in 2012 moest de spoorbeheerder meer doen met minder budget. Dit had onder meer tot gevolg dat het aantal fte’s binnen de organisatie werd teruggebracht met ruim honderd mensen en dat er minder externe medewerkers werden ingehuurd.

Om een kostenbesparing te realiseren onderzoekt ProRail de mogelijkheid om vestigingen in Utrecht samen te voegen. Dit kan een kostenbesparing van vele miljoenen euro’s opleveren. Er wordt gekeken naar een centralisatie van de locaties Tulpenburgh ook aan het Moreelsepark en een kantoor aan de Arthur van Schendelstraat. Gout: “Het is ook onhandig om op twee verschillende plekken te zitten. Gezien de status van de huizenmarkt op het moment is het nu ook een goede tijd om een andere plek te zoeken.”

Investeringen

Ondanks de bezuinigingen blijft ProRail ook investeren in het spoor. Gout: “Wij staan als spoorsector voor een bijzondere opdracht om het reizigers- en goederenvervoer op een steeds hoger niveau te krijgen. Een bijzondere opdracht, omdat we tijdens alle economische ontwikkelingen en forse bezuinigingen flink blijven investeren in het spoor. We investeren jaarlijks 600 miljoen euro aan onderhoud en meer dan een miljard euro aan grote spoor- en stationsprojecten.”

Daarnaast wil de spoorbeheerder de komende tijd jonge mensen gaan aantrekken. Gout: “Goed opgeleide jonge vakmensen zullen we hard nodig blijven hebben. Daarvoor zullen wij als sector aantrekkelijk moeten blijven. Die verantwoordelijkheid rust op ons. En met de investeringen die we gaan inzetten kunnen wij in deze moeilijke tijd een perspectief bieden. En dat is belangrijk.”

Opleidingen

De spoorbeheerder werkt samen met diverse opleidingen in Nederland om jonge mensen te enthousiasmeren voor de spoorbranche. Zo werkt de ProRail samen met Hogeschool van Utrecht aan het vakkenpakket in de minor Railtechniek. Daarnaast werkt Rolf Dollevoets, Systeem Expert Spoor bij ProRail, als deeltijd hoogleraar Railbouwkunde aan de TU in Delft.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.