Spoorwegovergang

Onderzoek naar kortere wachttijden bij nog eens 125 overwegen

ProRail trekt een miljoen euro uit om te onderzoeken of spoorbomen minder lang naar beneden kunnen als er een trein passeert. De spoorbeheerder gaat dat bekijken bij 125 overwegen. Er is al een pilot geweest waarna de wachttijd bij twaalf overwegen al bekort is. Bij sommige overwegen scheelt dat meer dan een minuut. Dat is voor ProRail aanleiding om nog meer overwegen te onderzoeken.

Er is geen standaardoplossing voorhanden. Per overweg kunnen de maatregelen verschillen. Tijdwinst valt bijvoorbeeld te behalen door seinen anders te plaatsen, de dienstregeling van de treinen aan te passen of het invoeren van snellere vertrektijden van treinen, in overleg met de vervoerders. Aan het einde van dit jaar komt ProRail met een plan van aanpak.

Het aantal ongevallen op overwegen is in 2012 gedaald. In 2011 waren er nog 42 aanrijdingen, in 2012 waren dat er 38. De ongevallen waren wel ernstiger. In 2011 kwamen er negen mensen om na een aanrijding op een overweg. Het afgelopen jaar waren dat er veertien. Dit jaar zijn er al vijf dodelijke ongelukken geweest op spoorwegovergangen.

Campagne

ProRail is op 25 april begonnen met de nieuwe campagne ‘sta even stil bij de spoorboom’ om weggebruikers bewust te maken van het gevaar van overwegen. Volgens de spoorbeheerder zijn ongeduld en roekeloosheid de belangrijkste oorzaken van ongevallen op spoorwegen. Daarom zet ProRail naast bewustwording in op verkorting van de wachttijden.

 

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.