Staatssecretaris, Wilma Mansveld, trein

Mansveld: liberalisering spoor niet van tafel

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu verwacht dat de liberalisering van het reizigersvervoer per spoor in Europa niet van tafel gaat. Dat stelde ze in een overleg met de Tweede Kamer. Ze wil blijven meepraten in Brussel over de plannen van de Europese Commissie om het reizigersvervoer vanaf 2019 verregaand te liberaliseren. Een deel van de Tweede Kamer wilde dat Nederland een gele kaart zou trekken tegen de Europese plannen, maar daar was geen meerderheid voor.

Om meerdere vervoerders op het spoor toe te kunnen laten, wil de Europese Commissie het Nederlandse spoornetwerk in drie of vier stukken opknippen. PvdA-Kamerlid Ducco Hoogland: “De keuzevrijheid om wel of niet aan te besteden is aan landen zelf. Die keuze kunnen wij prima zelf maken. Het voorstel voor liberalisering van het personenvervoer is slecht voor de reiziger, het leidt tot gekibbel tussen verschillende vervoerders en leidt tot hogere prijzen zoals in Engeland.”

Staatssecretaris Wilma Mansveld: “Het is onverstandig om nee te zeggen en de deur dicht te doen. Als we niet meepraten in Europa dan worden we door de grote landen buitenspel gezet.”

Opknippen spoornetwerk

Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven: “De reiziger wil normaal kunnen reizen en niet met verschillende kaarten van verschillende vervoerders jongleren.” Van Veldhoven stelt wel dat de vervoerders het op de kleinere, regionale spoorlijnen het goed doen. Maar dat betekent volgens haar niet dat dit moet worden uitgebreid naar het hoofdrailnet.

De VVD staat positief tegenover de plannen van de Commissie. Kamerlid Betty de Boer: “Meer concurrentie in het OV kan voordelen voor de reiziger opleveren. Als we in Nederland vervoerders op het hoofdspoor toelaten, dan kan Deutsche Bahn hier ook rijden. Waarom zouden we positief zijn over scheiding tussen het spoorbeheer en de vervoerder als we niet de volgende stap willen nemen en concurrentie toelaten?”

Concurrentie

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe: “Wij zijn eigenaar van Schiphol, snelwegen, vaarwegen, maar geen eigenaar van de vrachtwagens, vliegtuigen en schepen. De infrastructuur is van de overheid, maar het beheer mag door middel van concessies worden gebruikt voor concurrentie. De klanten van regionale spoorvervoerders  oordelen hoger over de spoorkwaliteit. Ook in Engeland.”

SP-Kamerlid Fashad Bashir: “Brussel mag zich niet bemoeien met de verregaande vermarketing van het spoor. Daar hebben wij Brussel niet voor nodig.”

Hoofdrailnet

De liberalisering van het personenvervoer zou onder meer betekenen dat de NS niet langer het alleenrecht heeft op het hoofdrailnet. De regering besloot onlangs om de concessie voor het hoofdrailnet tot 2025 aan de NS te gunnen. Als de Europese wetgeving wordt goedgekeurd, dan wordt deze verlenging niet stop gezet. Wel zal de Nederlandse overheid na 2019 met de Europese Commissie moeten onderhandelen over voortzetting van deze concessie.

Meerdere partijen staan positief tegenover de plannen van de Europese Commissie om de regelgeving voor de spoorgoederenvervoerders makkelijker te maken. Een Europees Spooragentschap moet ervoor zorgen dat de toelating van rollend materieel en vergunningen aan vervoerders goedkoper en sneller verloopt. Spoorgoederenvervoerders die in meerdere Europese landen rijden, moeten daar nu nog voor bij verschillende spoorbeheerders aankloppen.

Gelijke positie

De Rouwe: “Als de spoorgoederenvervoerders een gelijke positie in heel Europa krijgen is dat goed voor Nederland. Dit creërt banen en werkgelegenheid.” GroenLinks is ook voorstander van de plannen om de regelgeving rond de verstrekking van certificering en veiligheidseisen eenvoudiger te maken. Het CDA en de VVD vragen zich wel af of de certificering per se via een dure, nog op te richten Europese Spooragentschap moet gebeuren. Mansveld stelt dat het centraal verstrekken van de verschillende vergunningen juist voor kostenbesparing moet zorgen.

Mansveld zei verder dat het nog onduidelijk is of constructie met Keyrail als ketenregisseur van het goederenvervoer in Nederland past binnen de nieuwe Europese regelgeving. Mansveld hoopt op dit punt de komende maanden meer duidelijkheid te krijgen in gesprekken met de Europese Commissie.

Impactstudie

De staatssecretaris komt nog voor de zomer met een impactstudie naar het Vierde Spoorpakket van de Europese Unie. Het Vierde Spoorpakket wordt maandag besproken in de EU Transportraad. Daarbij wordt er gesproken over de plannen voor het Europese Spooragentschap en de goedkeuring van het spoormaterieel. De andere onderwerpen komen pas later aan bod.

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.