Seinen, wissels, NS, treinen

Tweede Kamer kritisch over Vierde Spoorpakket

De Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld wacht met het behandelen van de voorstellen uit het Vierde Spoorpakket van de Europese Commissie. De Kamerleden zijn kritisch over de Europese spoorplannen waarin onder meer wordt gepleit voor liberalisering van het reizigersvervoer vanaf 2019. Daarom willen zij eerst overleggen over de plannen van de Europese Commissie.

Met de liberalisering van het reizigersvervoer vanaf 2019 zouden de plannen voor de gunning van het reizigersvervoer aan NS tot 2025 in gevaar kunnen komen.

De Europese Commissie wil dat spoorvervoerders de mogelijkheid krijgen om hun diensten aan reizigers in heel Europa aan te kunnen bieden.
 Dat zou betekenen dat het reizigersvervoer op het hoofdrailnet ook openbaar moet worden aanbesteed. De Nederlandse regering besloot om dit onderhands te gunnen aan de NS.

Liberalisering

PvdA-kamerlid Ducco Hoogland: “De PvdA ziet liberalisering van de reizigersmarkt helemaal niet zitten. Dit voorstel maakt inbreuk op zaken die we in Nederland prima geregeld hebben.” VVD-Kamerlid Betty de Boer: “De VVD is voor concurrentie op het spoor, maar we hebben met de PvdA in regeerakkoord af gesproken dat eerst de concessie voor tien jaar naar de NS gaat en daar houden we ons aan.”

Volgens Eurocommissaris Siimm Kallas van Transport leidt de liberalisering van het reizigersvervoer tot innovatie, efficiëntie en betere prijs-kwaliteit verhoudingen. 

Hoogland: “Dat is onzin. In Engeland heeft dit tot duurdere kaartjes en rechtszaken tussen vervoerders geleid.”

Grensoverschrijdend vervoer

De voorstellen van de Europese Commissie om belemmeringen weg te halen en samenwerking te bevorderen op het gebied van internationaal spoorgoederenvervoer zijn volgens Hoogland wel een goede ontwikkeling. “Voor een aantal zaken op het spoor zijn de voorstellen prima, zoals het grensoverschrijdend vervoer. Dat juichen we juist toe.”

Verder wil de Europese Commissie dat de lidstaten verder gaan met het maken van een scheiding tussen het infrastructuurbeheer en de spoorbedrijven. Volgens spoorbeheerder ProRail sluiten de plannen van de Europese Commissie aan bij de Nederlandse situatie. Spoorwegmaatschappij Nederlandse Spoorwegen is in de jaren negentig opgesplitst in vervoersbedrijf NS en spoorbeheerder ProRail.

Scheiding

De PvdA is geen voorstander van de plannen en zou het liefst de scheiding tussen de NS en ProRail ongedaan maken. “Dat is op dit moment moeilijk te realiseren, daarom willen we in eerste instantie dat deze organisaties beter gaan samenwerken. Op termijn moeten ProRail en de NS weer worden samengevoegd”, stelt Hoogland.

ProRail is ook te spreken over het voorstel van de Commissie om de rol van de infrastructuurbeheerders te versterken. Over de overige plannen in het Vierde Spoorpakket moet de spoorbeheerder zich nog buigen.

Marieke van Gompel

Lees ook: ‘Liberalisering Europees reizigersvervoer te rooskleurig’

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.