Staatssecretaris, Wilma Mansveld

Staatssecretaris: ProRail mag spoor tot 2025 beheren

Hoewel er de laatste jaren veel kritiek was op het functioneren van ProRail, mag de spoorbeheerder het spoor toch tot 2025 blijven beheren. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu deelt de Tweede Kamer mee dat zij de concessie die op 31 december 2014 afloopt, met tien jaar wil verlengen.

Mansveld zegt dat spoorsysteem aan de grenzen van haar capaciteit zit. Daarnaast is de samenwerking tussen de beheerders en vervoerder niet gelijk gelopen met de toegenomen complexiteit en gevoeligheid van het spoorsysteem. Het spoor herstelt niet snel genoeg na verstoringen, waardoor reizigers en goederenvervoerders vertraging oplopen.

Spoorgoederenloket

Om verschillende vervoerders goed gezamenlijk gebruik te kunnen laten maken van het spoor is centrale afstemming nodig, stelt de staatssecretaris. Dat is ook nodig bij het realiseren van één spoorgoederenloket.

Mansveld kreeg vorige maand felle kritiek uit de Tweede Kamer omdat het bleek dat haar ministerie een kritisch rapport over ProRail zeven maanden had achtergehouden. In het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport staat dat ProRail het spooronderhoud dermate goedkoop aanbesteedt dat dit tot extra vertragingen en mogelijk tot treinongelukken kan leiden.

Lange Termijn Spooragenda

Met het verlengen van de beheersconcessie wil de staatssecretaris invulling geven aan de Lange Termijn Spooragenda. Deze agenda richt zich er op om de kwaliteit van het spoor ter verbeteren. Daardoor moet de trein in toenemende mate een aantrekkelijke vervoersoptie worden voor reizigers en spoorgoederenvervoerders.

Volgens de staatssecretaris heeft ProRail heeft de afgelopen concessieperiode een stevige bijdrage geleverd aan de verbetering van het niveau van de spoorwegveiligheid in Nederland. Het aantal doden op overwegen is sterk teruggelopen (van 30 in 2005 naar 7 in 2011), het aantal ongelukken met baanwerkers nam af (van 7 in 2007 naar 2 in 2011) 5.

STS-passages

De recente stijging van het aantal STS-passages van 155 in 2011 naar 175 in 2012 maakt het volgens Mansveld duidelijk dat het voor de komende concessieperiode de uitdaging is om de veiligheid verder te verbeteren.

De staatssecretaris zegt dat ProRail een belangrijke rol zal innemen bij de uitrol van het Europese veiligheidssysteem ERTMS en het versterken van de veiligheidscultuur in de spoorbranche.

Lees ook:
Staatssecretaris onder vuur na achterhouden ProRail-rapport
Ministerie houdt kritisch rapport over ProRail maanden achter
Spoorsector verbaasd over toename STS-passages in 2012

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.