ProRail

ProRail onderzoekt centralisatie van kantoren in Utrecht

Spoorbeheerder ProRail gaat onderzoeken of een aantal vestigingen in Utrecht gecentraliseerd kunnen worden. Dat zou betekenen dat vele duizenden vierkante meters aan kantoorruimte wordt afgestoten. Dit zou een kostenbesparing van vele miljoenen euro’s kunnen opleveren.

De centralisatie kan betekenen dat de spoorbeheerder het monumentale hoofkantoor ‘De Inktpot’ aan het Moreelsepark opgeeft. Het huurcontract van dat pand loopt nog tot 2021. “We dienen dat contract uit en daarna wordt er gekeken of we naar een andere locatie verhuizen”, aldus woordvoerder Elles in ’t Hout van ProRail.

Inktpot

De Inktpot is tussen 1918 en 1921 in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen gebouwd. Het gebouw heette voorheen Hoofdadministratiegebouw III, maar werd later tot Inktpot omgedoopt. ProRail is sinds 2006 in het rijksmonument gevestigd.

Op korte termijn wordt er gekeken naar een centralisatie van de locaties Tulpenburgh ook aan het Moreelsepark en een kantoor aan de Arthur van Schendelstraat. Het contract van deze gebouwen loopt in 2015 af. Het samenvoegen van locaties heeft volgens ProRail geen organisatorische gevolgen.

Samenvoeging

Het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) blijft aan de Admiraal Helfrichlaan gevestigd en maakt geen onderdeel uit van een eventuele samenvoeging. Het OCCR is het landelijke controlecentrum voor het Nederlandse spoorwegnet.

ProRail is op dit moment in gesprek met verschillende partijen om te onderzoeken hoe de verschillende kantoren gecentraliseerd kunnen worden. Op de vier locaties in Utrecht werken ongeveer 2500 personen. Bij ProRail werken in totaal 4000 mensen. De spoorbeheerder heeft ook vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Zwolle en Eindhoven.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail onderzoekt centralisatie van kantoren in Utrecht”

Tram Plus|27.01.13|13:02

Dat lijkt me geen goed idee. Er is voor centralisatie veel woonwerkverkeer nodig en dat bij een toenemende congestie op zowel de weg als het spoor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.