Bert Meerstadt, president-directeur NS

‘Intensievere samenwerking ProRail en NS noodzakelijk’

NS en ProRail moeten intensiever werken. Dat zou onder meer de bijsturing na verstoringen van de dienstregeling als gevolg van winterweer verbeteren. Dat zegt president-directeur Bert Meerstadt van de NS.

Er is al de nodige vooruitgang geboekt in de samenwerking, maar dat proces is wat Meerstadt betreft nog niet afgerond. “Het laaghangende fruit is nu wel geplukt. We komen nu toe aan de moeilijke dingen toe”, zo zegt hij in NRC.

Nadelige effecten splitsing

In een brief halverwege dit jaar aan de politiek schreef Meerstadt al dat hij de nadelige effecten van de splitsing tussen NS en ProRail wilde laten onderzoeken. Die nadelige effecten spitsen zich toe op vijf terreinen, zo verklaart hij nu: veiligheid, bijsturing, dienstregeling, infrastructuur op lange termijn en stations.

Meerstadt vindt niet dat de situatie op die vijf terreinen is verslechterd, maar dat verdere vooruitgang in de huidige structuur niet meer mogelijk is. “Wil je verder komen, dan moet je echt over de grenzen van NS en ProRail heen kijken”, aldus de NS-topman in NRC.

Samenvoeging niet verstandig

Hij blijft overigens bij zijn standpunt dat een samenvoeging van NS en ProRail niet verstandig is. “Iedere structuurwijziging is nu niet behulpzaam. Ik denk dat het de kip van de leg brengt.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.