CNV: angst spooraannemers blokkeert cao-onderhandeling

Het overleg over de cao Railinfra 2013 verloopt moeizaam. Vakbond CNV Vakmensen dreigt met acties als de werkgevers niet snel meer loonruimte bieden. Aan het einde van deze week moet duidelijk zijn of er een basis is voor een nieuw onderhandelingsgesprek tussen bonden en werkgevers. 

“De winter staat voor de deur. Als de eerste sneeuw valt is dat een mooie gelegenheid om actievergaderingen uit te schrijven”, kondigt bestuurder en onderhandelaar Aart van de Brink alvast aan op de website van CNV Vakmensen.

Slechte aanbestedingsmogelijkheden

De laatste onderhandelingsronde van afgelopen week heeft niet tot het gewenste cao-akkoord geleid. Volgens Van de Brink komt dat omdat de werkgevers in de railinfra, zoals Strukton Rail, VolkerRail en BAM Rail, niet genoeg loonruimte bieden. De looneisen staan onder druk omdat de spooraannemers last zeggen te hebben van de slechte aanbestedingsmogelijkheden bij ProRail. Daarbij verwijzen ze naar de aanbesteding van het Prestatie Gericht Onderhoudscontract (PGO) Eemland dat onlangs voor een extreem laag bedrag gegund is.

Hoewel Van de Brink daar geen goed woord voor over heeft, vindt hij dat de spooraannemers zich niet moeten laten regeren door angst. “Het ontbreekt de onderhoudsbedrijven aan het spoor aan lef. Lef om hardop te zeggen hoe het echt met het spoor is gesteld. Lef om vol te houden dat onderhoud terdege en vakbekwaam moet gebeuren. En dat angst een klus te verliezen.”

Hij vindt het vreemd dat werkgevers – met uitzondering van Strukton Rail die de Tweede Kamer een brandbrief schreef over de bezuinigingen van ProRail op spooronderhoud – niet bij ProRail en de politiek durven klagen over de slechte aanbestedingscondities, maar in de cao-onderhandelingen laten weten dat ze hierdoor geen geld hebben voor loonsverhoging. Als de aannemers zich neerleggen bij het aanbestedingsbeleid van ProRail gaat dat ten koste van de kwaliteit en veiligheid, vreest Van de Brink.

Creatieve oplossing

FNV-bestuurder Hans Crombeen deelt de zorgen van Van de Brink wel, maar wil even pas op de plaats maken nu werkgevers en bonden deze week werken aan een creatieve oplossing om dichterbij elkaar te komen. De bonden eisen een loonsverhoging van 2,5 procent, terwijl de werkgevers geen ruimte hebben voor loonsverhoging. In de loop van deze week moet duidelijk worden of zo’n oplossing denkbaar is. In dat geval wordt er een nieuwe onderhandelingsdatum geprikt. “Als die creatieve oplossing niet lukt, dan hebben we een probleem”, erkent Crombeen. Toch zou het in zijn ogen nog haalbaar moeten zijn om voor 1 januari een nieuwe cao af te sluiten.

Als het cao-overleg mislukt, dan wil CNV actievergaderingen organiseren om de werkgevers “te helpen” de boodschap aan ProRail over te brengen dat de kwaliteit en veiligheid op het spoor op het spel staan.

CNV en FNV eisen voor de nieuwe cao een loonsverhoging die ten minste de verwachte inflatie van 2,5 procent moet compenseren. Verder moeten werknemers meer zeggenschap krijgen over het opnemen van vakantie en roostervrije dagen. Ook wil de bond goede faciliteiten bij eventueel ontslag. De nieuwe cao, die per 1 januari 2013 moet ingaan, heeft een looptijd van een jaar.

Yvonne Ton

Lees ook: Spoorsector vreest voor verdwijnen vakmanschap

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.