Station Haarlem

Schrappen PHS aderlating voor spoorbranche

Als het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) wordt geschrapt, dan is dat een enorme aderlating voor de spoorbranche. Dat zegt manager Business Development Ben van Schijndel van BAM Rail. Minister Schultz van Haegen zegt dat de projecten die in het regeerakkoord staan, waaronder het spoorbeveiligingssysteem ERTMS, uitgevoerd worden. Alle andere spoorprojecten lopen vanwege aankomende bezuinigingen het risico om te worden geschrapt, gedeeltelijk of in een langzamer tempo te worden uitgevoerd.

Van Schijndel: “Ik kan het niet rijmen met de uitspraken van Diederik Samsom dat het spoor niet onder de bezuinigingen mag leiden. Als dit project nu niet doorgaat, wat gaat er dan nog wel door op het spoor?”, vraagt hij zich hardop af.

Stoppen onverstandig

PHS moet het mogelijk maken dat reizigers op de drukste trajecten in Nederland elke tien minuten een intercity of sprinter kunnen nemen. Daarnaast moet het programma ervoor zorgen dat een toename van het spoorgoederenvervoer in de toekomst wordt opgevangen.

Directeur Diederik Schonebaum van Strukton Rail vindt het onverstandig om te stoppen met het project PHS: “Om het gebruik van openbaar vervoer te laten toenemen, moet het juist aantrekkelijker worden gemaakt. Dat treinen frequenter gaan rijden kan juist daartoe bijdragen.”

Polderoplossing

“Een voorbeeld is het traject Utrecht-Gouda waar maar liefst acht intercity’s per uur rijden. Als je daar op het station staat, is er binnen afzienbare tijd een trein. Dit maakt het reizen met het openbaar vervoer een stuk interessanter”, stelt Schonebaum.

De directeur kan zich wel voorstellen dat er bij de invulling van het spoorproject naar een polderoplossing wordt gekeken. “Wellicht kan er worden onderzocht op welke trajecten het loont om PHS uit te voeren. Dat zou betekenen dat er een deel van het project wordt uitgevoerd.”

Bezuinigingen

De Telegraaf schreef dinsdag dat bronnen binnen het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de spoorbranche hadden gemeld dat het grootschalige spoorproject van de baan is. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail willen dit niet bevestigen.

Het ministerie moet vanaf 2014 jaarlijks 250 miljoen euro gaan bezuinigen op het infrastructuurfonds. Schultz van Haegen vertelde zondag in Buitenhof dat de bezuiniging evenredig wordt verdeeld over asfalt, openbaar vervoer en vaarwegen. Hoe dat precies wordt gedaan, maakte de minister niet bekend.

Spoor ontzien

Schonebaum vindt het onterecht dat er op spoor wordt bezuinigd. Schonebaum: “Het marktaandeel van het spoor is op dit moment maar acht procent. Daarom moet het spoor worden ontzien van bezuinigingen ten opzichte van de andere infra.

Met het voornemen van Nederland om naar een duurzame oplossing voor de toekomst te kijken, is het volgens de directeur nodig om in het spoor te blijven investeren. “Om filevorming op de weg af te laten nemen, is een toename van spoorverkeer nodig.”

Toelichting

PHS moet er voor zorgen dat er in 2020 op de drukste trajecten zes intercity’s en zes sprinters per uur per richting rijden. Met dit reizen zonder spoorboekje en met extra ruimte voor het groeiende goederenvervoer over het spoor worden steden, bedrijven en knooppunten beter bereikbaar. Voor het spoorproject was al 4,4 miljard euro uitgetrokken.

Minister Schultz van Haegen licht woensdag de begroting van het ministerie toe in de Tweede Kamer.

Marieke van Gompel

Lees ook: Minister: gevolgen bezuinigingen voor PHS nog onzeker

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.