Jonge Veranderaars, Verkiezingdebat OV, Railforum

Reputatiemanagement centraal bij jubileumcongres Railforum

Kennisnetwerk Railforum bestaat twintig jaar en viert dit op donderdag 8 november tijdens een speciaal jubileumcongres in het Haags Openbaar Vervoer Museum de Remise in Den Haag. Voorzitter Cees Tommel vertelt over de ambities van Railforum voor de toekomst. Afhankelijk van de agenda van de Tweede Kamer komt de nieuwe staatssecretaris Wilma Mansveld twee Green Deals ondertekenen.

Tijdens het jaarcongres staat de volgende vraag centraal: Hoe verbeteren we onze prestaties en daarmee onze reputatie? Voorzitter Cees Tommel blikt terug op twintig jaar Railforum en bespreekt de plannen voor de komende jaren. Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep en schrijver van het boek ‘De vent is de tent’ vertelt over reputatiemanagement in het openbaar vervoer.

Lange Termijn Spooragenda

Staatssecretaris Mansveld gaat onder meer in op de Lange Termijn Spooragenda. In die agenda worden keuzes gemaakt over de planning van spoorprojecten en -programma’s en de samenhang daartussen.

Er wordt gesproken over het terugbrengen van de CO2-uitstoot van personenvervoer per spoor van 54 naar 45 gram CO2 per reizigerskilometer. Dit is onder meer gelukt met behulp van een gezamenlijke CO2-footprint, waarmee organisaties inzicht krijgen in de totale uitstoot van broeikasgassen, veroorzaakt door een proces of product.

Green Deals

Ook worden Green Deals ondertekend voor het nieuwe Kennisplatform Duurzaam Spoor en over het verhogen van het terugleveren van remenergie. De rijksoverheid gaat Green Deals aan met bedenkers van duurzame projecten, waarbij de rijksoverheid meedenkt over het verminderen van belemmerende wet- en regelgeving.

De leden van de Jonge Veranderaars, de jongerenclub van Railforum, gaan in discussie met de oudere generatie spoorprofessionals over de invloed van imago en reputatie op de generaties X, Y en Z. Het jubileumcongres wordt afgesloten met het Railforum theater.

Kennis uitwisselen

Railforum is in 1992 opgericht om kennis en ervaringen uit te wisselen om zo het maatschappelijk en economisch rendement van spoorvervoer te vergroten. Vandaag de dag is dat nog steeds het uitgangspunt. Het accent ligt daarbij op het versnellen van (proces)innovaties en dat beleid blijkt te werken. Momenteel heeft het forum een kleine honderd leden, bestaande uit bedrijven, organisaties en overheden die betrokken zijn bij de brede railsector.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Reputatiemanagement centraal bij jubileumcongres Railforum”

Geert König|22.11.12|21:44

“Hoe verbeteren we onze prestaties en daarmee onze reputatie?”
Het is duidelijk dat er veel geld wordt gestoken in reputatiemanagement en imagocampagnes. Maar prestaties hebben daar nauwelijks invloed op. Het imago wordt opgekrikt door fouten weg te poetsen, niet door prestaties te verbeteren. Een (zichtbaar) optreden van Nick en Simon doet het imago op korte termijn meer goed dan (onzichtbaar) het aantal storingen verlagen. Zelfs mijn ‘baas’ geeft toe: het gaat om de vorm, niet om de inhoud.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.