CER-onderzoek belicht liberalisering van de spoorsector

Is liberalisering van de spoorsector een juiste keuze? Die vraag staat centraal tijdens een bijeenkomst van de Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) op 10 oktober in Brussel.

Als bijdrage aan de discussie over liberalisering heeft CER externe consultants ingeschakeld om economisch onderzoek te doen naar verticale scheiding in de spoorsector. Het onderzoek belicht de kwantitatieve effecten van eerdere hervormingen en bekijkt mechanismen die een rol spelen bij de besturen van de prestaties van railsystemen in Europa. Verder gaat de studie in op de mogelijk impact van hervormingen die op stapel staan in een aantal lidstaten.

inno-V

Het onderzoek wordt onder meer uitgevoerd door het Nederlandse adviesbureau voor mobiliteit inno-V en het Britse Institute for Transport Studies, onderdeel van de universiteit van Leeds. Inno-V adviseerde verschillende lokale, nationale en internationale overheden over marktwerking in het openbaar vervoer en beschikt over veel kennis over spoorordening in Europa.

Op 10 oktober presenteert CER de conclusies en gaat in op de vraag welk effect het onderzoek mogelijk heeft op de verwachte voorstellen van de Europese Commissie over liberalisering van het spoor. CER behartigt de belangen van een kleine tachtig bedrijven in de rail- en infrasector binnen de EU.

De bijeenkomst van CER is op 10 oktober van van 18.00 tot 19.30 uur in Brussel. Inschrijven kan via events@cer.be.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.