NS pleit voor herziening opsplitsing NS en ProRail

Er moet een onderzoek komen om de rigoureuze knip tussen NS en ProRail te herzien en de overheid moet blijven investeren in ATB-Vv. Dat zijn de voornaamste punten van een wensenlijstje dat NS-president-directeur Bert Meerstadt met oog op de verkiezingen heeft gestuurd naar de verkiezingensprogrammacommissies van alle politieke partijen.

“De rigoureuze knip tussen NS en ProRail heeft ondanks verbeterde samenwerking nog steeds negatieve gevolgen voor de reiziger; dit moet zeker worden hersteld. NS pleit in het belang van de reizigers voor een onderzoek naar de beste verbinding tussen NS en ProRail”, schrijft Meerstadt in zijn brief.

OCCR

Zeker als het winterweer leidt tot verstoringen op het spoor blijkt dat de huidige samenwerking niet optimaal is, vindt de NS-topman. De oprichting van het gezamenlijke Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) van NS en ProRail is wat hem betreft een stap in de goede richting, maar die maatregel is niet voldoende. Bij het OCCR in Utrecht, twee jaar geleden geopend, werken een paar honderd mensen van verschillende spoorbedrijven om de afhandeling van incidenten op het spoor te coordineren om de verstoringen zo beperkt mogelijk te houden.

Meerstadt wil dat de politiek onderzoekt of de knip tussen NS en ProRail niet ongedaan gemaakt kan worden. Tegelijktijd pleit hij voor het onafhankelijk toedelen van capaciteit, waarbij de belangen van alle vervoerders worden gewaarborgd.

Structuurwijzigingen

In de twee debatten die de Tweede Kamer vorige maand hield over de aanbevelingen uit het rapport van de tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor bleken verschillende fracties voorstander van het opheffen van ProRail en die organisaties onder te brengen bij Rijkswaterstaat of een apart directoraat-generaal.

Voorzitter Attje Kuiken waarschuwde dat allerlei structuurwijzingen, waar de commissie overigens geen onderzoek naar heeft gedaan, alleen maar vertragend werken. De politiek kan volgens haar nu eerst beter concreet aan de slag met het oplossen van alle knelpunten die de commissie in haar rapport signaleert.

FNV Spoor

FNV-bestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor mengde zich vandaag ook in de discussie en laat via een persbericht weten dat de scheiding van NS en ProRail wat de bond betreft zo snel mogelijk opgeheven mag worden. “Er moet weer één baas op het spoor komen, zodat er snel ingegrepen kan worden bij verstoringen en gewerkt kan worden aan een gezamenlijke visie op de spoorsector van het openbaar vervoer waar (trein)reizigers weer blij van worden”, aldus Berghuis. Die baas is wat FNV Spoor de NS. ProRail kan weliswaar blijven bestaan in de ogen van de vakbond, maar krijgt dan de rol van toezichthouder, die de capaciteit op het spoor verdeelt tussen de verschillende spoorbedrijven.

KNV

Ook KNV vindt het tijd voor een “herbezinning op het spoor”. De werkgeversorganisatie voor het spoorgoederenvervoer deed vorig jaar al een oproep voor het onderbrengen van alle beheertaken van het spoornet in één organisatie, waarin zowel spoorgoederenvervoerders als klanten bediend zouden moeten worden. “De goederenvervoerders zijn op dit moment met ministerie, ProRail en Keyrail in overleg over het herschikken van de infrastructuur”, laat KNV weten.

ProRail

ProRail laat weten open te staan voor alle suggesties die leiden tot verbetering voor de reiziger, maar ziet weinig heil in samenvoeging van NS en ProRail. “Het doorvoeren van grote structuurwijzigingen staat niet bovenaan onze agenda. Het kan ertoe leiden dat organisaties vooral met zichzelf bezig zijn. Terwijl er juist tempo moet worden gemaakt met het doorvoeren van verbeteringen waar de reiziger écht van profiteert. Daar werken wij momenteel hard aan met al onze klanten, ook met NS. Ons doel is Nederlandse spoor robuuster en veiliger te maken”, aldus ProRail in een schriftelijke reactie.

ERTMS nog toekomstmuziek

Behalve voor het opheffen van de splitsing tussen NS vraagt Meerstadt in zijn brief aan de politiek ook aandacht voor spoorbeveiliging. Hij pleit ervoor dat alle seinen zo snel mogelijk worden uitgerust met ATB-Vv, de verbeterde versie van het treinbeïnvloedingssysteem ATB. Meerstadt verwacht dat ATB nog wel 25 tot dertig jaar meegaat. “Deze aanpasssing is voor NS een randvoorwaarde om door middel van het Programma Hoogfrequent Spoor hogere frequenties te kunnen rijden.” De NS-directeur ziet het Europese beveiligingssyteem ERTMS nog als toekomstmuziek. “ERTMS als systeem van de toekomst is kansrijk, maar nog niet stabiel en kans pas op termijn worden ingevoerd.”

De commissie-Kuiken pleitte in het Kamerdebat juist voor een snelle invoering van ERTMS en vindt het kapitaalvernietiging om nog grootschalig te investeren in ATB-Vv.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “NS pleit voor herziening opsplitsing NS en ProRail”

Jos Uitterhoeve|28.06.12|11:10

Ik vroeg me al af waar het scheef zat in de organisatie.
Bij NS dus. Tot in Roemenie leggen ze ERTMS aan. Hier is men blijven hangen en hobbelt men achteraan. NS heeft heel weinig treinen met ERTMS apparatuur. Dat is hun fout. Laat hun kijken wie in het verleden die blunder heeft gemaakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.