Andreaskruis spoorwegovergang

Pilot met nieuw beveiligingssysteem op spoor

ProRail gaat in juli een nieuw beveiligingssysteem in de praktijk testen. ProRail heeft het systeem PCL Interlocking (Eurolocking) samen met Movares ontwikkeld. Het systeem wordt ingezet rond het emplacement Santpoort-Noord.

ProRail was al enige op zoek naar een nieuw type beveiligingssysteem aangezien de komende tien jaar zo’n vijftien procent van de Nederlandse treinbeveiligingssystemen vervangen moeten worden. Movares heeft ProRail toen zelf benaderd met het idee voor PCL Interlocking. Dit nieuwe type beveiligingssysteem zou net zo veilig zijn als andere systemen, maar goedkoper omdat er gebruik gemaakt wordt van nieuwe technologieën. Ook is het systeem flexibeler: aanpassingen zijn makkelijker door te voeren dan bij vergelijkbare systeem. Eurolocking stuurt onder meer systemen zoals ATB (Automatische treinbeïnvloeding) en ATB-Vv (de verbeterde versie hiervan) aan.

Eurolocking

Het systeem is inmiddels uitgebreid getest in een laboratoriumomgeving op technische haalbaarheid en om te kijken of het voldoet aan alle veiligheidseisen. Nu moet de praktijk uitwijzen of het systeem ook echt goed functioneert.

Passagiers, machinisten en de verkeersleiding zullen niet merken dat het huidige beveiligingssysteem wordt vervangen door een nieuw systeem.

Beverwijk

De proef op Santpoort-Noord loopt van 15 juli tot oktober 2012. In oktober besluit ProRail of de proef voortgezet wordt. Als dat gebeurt, wordt ook Beverwijk uitgerust met PCL Interlocking. Op Santpoort-Noord zijn dan nog enkele aanpassingen nodig ten behoeve van vervanging van kabels en leidingen. Beverwijk – Santpoort-Noord zal dan medio 2014 uitgerust zijn met het nieuwe systeem.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Pilot met nieuw beveiligingssysteem op spoor”

Vikrant|09.06.12|04:49

Nu iets afleveren met de stand der teehinck van 2005, of erger, op basis van een energieplan uit 2000. Hoe achterhaald is dat? Iets meer flexibiliteit in de keten zou geen kwaad kunnen. Anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Dit los van de vraag of het toepassen van PV-panelen wel of niet zinvol is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.