Een tram of metro in Eindhoven, hoe realistisch is dat?
Rijdt er over enkele jaren een tram of metro door het groeiende Eindhoven? De gemeenteraad wil de mogelijkheden onderzoeken, de provincie ziet er niets in. Maar heeft het eigenlijk wel zin om hierover na te denken in een stad van dit formaat? En wanneer is een stad eigenlijk groot genoeg?
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het eingelijke probleem is zwalkend beleid. Er lag rails naar waar nu de High Tech Campus ligt (Bels lijntje via Strijp en Waalre). En wil men nu weer tram daar naartoe aanleggen?
Slimmer om zicht te richten op het beter benutten van de bestaande rails, bijvoorbeeld met station Acht/Airport (had al lang gerealiseerd moeten worden) en hogere frequentie trein naar Weert (op zondag maar 1 keer/uur). Verder busbanen/spitsstroken op A67 vanaf L’heide tot afrit Someren (de snelweg is al voorbereid).
In de Westelijke Randstad zou men metro moeten uitbouwen. In de ring rond de Randstad zou men nog tram kunnen aanleggen (zoals in Utrecht), maar geen metro. En daarbuiten is BRT/HOV de backbone voor stedelijke netwerken. Stads en streekvervoer moeten gebruik maken van (vrije) busbanen. Buiten de ring rond de R’stad is auto vaak een hele goede oplossing. Daar spitsstroken aanleggen. A4 Zoomland-Markiezaat, A67, A2 onder Eindhoven, A76 Kerensheide-Ten Esschen,
Een tram is geen technisch probleem, maar een politiek probleem. Er moeten beslissingen worden genomen door bestuurders die van toeten noch blazen weten of van het verkeerde politieke geloof zijn (VVD is altijd asfalt). Bussen zijn per definitie geen hoogwaardig ov. Bussen worden door het grote publiek vooral gezien als vervoermiddel voor scholieren, armen, asielzoekers en andere losers zonder auto. Een beetje bink heeft tegenwoordig immers twee SUV’s voor zijn huis staan.