Test M7-metro GVB

GVB gestart met testen GIVA-systeem voor nieuwe metro M7

Bron: GVB

Stadsvervoerder GVB is onlangs begonnen met het testen van het GIVA-systeem voor de nieuwe M7-metro’s. GIVA staat voor Generieke ICT Voertuig Architectuur. Naar verwachting zullen de nieuwe voertuigen vanaf 2023 de huidige S1/S2 en rond 2027 de M4-toestellen vervangen.

“Generieke ICT Voertuig Architectuur is een hele mond vol”, aldus technisch M7-manager Jouke van Dijk. “Maar waar het op neerkomt is dat aan boord van de metro allemaal apparatuur zit. En dat moet allemaal met elkaar kunnen communiceren.”

Veilig vertrekken

Met het GIVA-systeem kunnen metrobestuurders instellen op welke lijn ze rijden en wat hun (eind)bestemming is. De mobilofoon wordt ook via het GIVA-systeem bediend. Van Dijk: “Dat is een cruciaal onderdeel voor een metrobestuurder, want via de mobilofoon communiceert hij met de verkeersleiding. Als dat niet werkt, mogen we niet rijden. Zo simpel is het.”

Van Dijk wijst erop dat de TreinTV ook goed moet werken: “TreinTV is een scherm waarmee de metrobestuurder door middel van camerabeelden de zijkant van de trein en het perron kan zien. Zo kan hij of zij zien of alle reizigers veilig ingestapt zijn en niemand zich meer te dicht bij de metro bevindt. Pas dan kan de metro veilig vertrekken.”

Test reisinformatie M7-metro
Tijdens de testen wordt alle reisinformatie getest in- en op de nieuwe M7-metro. Bron: GVB

Metrobeveiligingssysteem

Het GVB heeft dit jaar nog een tiental testen met de M7 gepland, waaronder ook het CBTC-metrobeveiligingssysteem uitvoerig wordt nagelopen. Van Dijk: “De M7-metro kan alléén onder dit nieuwe systeem rijden. Dus het is een goede zaak dat dit systeem nu definitief is uitgerold over het gehele metronet.”

“Alle wijzigingen in de CBTC-software voor de M7, maar ook werkzaamheden aan bijvoorbeeld Zuidasdok moeten eerst uitgebreid worden getest. Elke stap in het Zuidasdokproject is van invloed op het nieuwe metrobeveiligingssysteem. Dat moet telkens geüpdatet worden.”

Verschil tussen M5 en M7

Metrobestuurder André Boer was betrokken bij de testen op de Noord-Zuidlijn en op de M5-metro’s, die in 2013 in dienst werden genomen en de komende jaren nog wel even het Amsterdamse metrospoor zullen berijden. Volgens Boer lijken de M5 en de M7-types veel op elkaar, maar zijn er ook verschillen.

“Persoonlijk vind ik de M7 iets fijner rijden. Zodra je stroom (tractie) geeft, dan reageert ‘ie onmiddellijk. En er zit cruise control op de M7. Dat is ook heel fijn en op den duur rijdt het ook zuiniger.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.