
Demissionair minister Visser voelt niks voor ‘Schipholtaks’ Noord/Zuidlijn
Demissionair minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat is tegen een toeslag voor reizigers die moet worden betaald om naar Schiphol te reizen. De Amsterdamse wethouder Egbert de Vries meldde woensdag dat de Vervoerregio Amsterdam, de provincie, buurgemeenten en betrokken bedrijven met een toeslag van twee euro de verlenging van de Noord/Zuidlijn willen bekostigen.
“Ik vind het zeer belangrijk dat iedere reiziger of werknemer die naar Schiphol afreist daarvoor niet extra hoeft te betalen”, liet de bewindsvrouw aan De Telegraaf weten. “Schiphol is gewoon een openbare ruimte en verzamelpunt voor iedereen. Ik vind het echt onwenselijk als specifiek voor dat traject een extra bedrag zou moeten worden betaald.”
Alternatief plan voor financiering Noord/Zuidlijn
In een alternatief plan voor bekostiging van de metroverbinding stellen de overheden, NS, Schiphol en KLM voor dat voor elke reis van en naar de luchthaven met trein, bus, metro, auto en taxi een toeslag van twee euro wordt gerekend. De betrokken partijen kregen eerder dit jaar te horen dat er vanuit het Nationaal Groeifonds een bedrag van 1,5 miljard euro is gereserveerd. Dat is de helft van wat er nodig is.
Aan de reservering voor het Groeifonds is de voorwaarde verbonden dat voor 9 januari 2022 voor een cofinanciering vanuit het Rijk en de regio wordt gezorgd. De Vries denkt dat gezien de demissionaire status van het kabinet de kans hierop nihil is.
Lees ook:
- Reizigers metro Schiphol betalen vanaf 2036 mogelijk een toeslag
- CPB zet vraagtekens bij financiering doortrekken Noord/Zuidlijn
- 2,5 miljard euro uit Nationaal Groeifonds gaat naar spoorprojecten
- ‘Doortrekken Noord/Zuidlijn speelt veel ruimte vrij op het spoor’
- Bijdrage van een miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Natuurlijk is het onwenselijk dat alleen op dat traject die extra toeslag geldt, maar laat Visser dan zelf ook iets doen: co-financiering regelen onder voorwaarden voor 9 januari. Zoals gezegd moet zij de voorwaarde scheppen en zich hard maken in het demissionaire kabinet. Want anders is zij een echte politieker: veel woorden maar geen actie.