Tramverbinding, Maastricht-Hasselt

België verschuift plannen voor spoorlijn Hasselt-Maastricht naar trambus

De tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht had bijna tien jaar geleden al een feit moeten zijn, maar met de dag wordt de kans kleiner dat die er ook echt komt. Als het aan Vlaanderen ligt, gaan de plannen voor rails de prullenbak in en komt er een verbinding per trambus.

Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters zei deze week tegen Belgische media dat ze Nederland ervan wil overtuigen om in te zetten op een trambus. Eind dit jaar moet duidelijk worden of dit een geschikt alternatief is. Op dit moment wordt in Vlaanderen in een nieuwe studie een maatschappelijke kosten-batenanalyse uitgevoerd. Afgelopen maandag zaten de betrokken partijen uit Nederland en België weer met elkaar om de tafel.

Lagere kosten

Een elektrische trambus is in de ogen van Peeters een goed alternatief om zonder rails hoogwaardig openbaar vervoer aan te bieden tussen Hasselt en Maastricht. Hiermee wordt de flexibiliteit van een bus gecombineerd met het comfort en de capaciteit van een tram, zonder de hoge kosten voor de aanleg van rails. Eerder dit jaar bleek dat de kosten 58 miljoen euro hoger uit dreigen te vallen door een gebrek aan kandidaten voor de bouw van de trams en infrastructuur.

De verbinding tussen Hasselt en Maastricht maakt deel uit van het Spartacusplan van De Lijn, dat het Belgische Limburg beter moet ontsluiten. Voor twee andere lijnen binnen dit plan (Hasselt-Genk-Maasmechelen en Hasselt-Pelt) is dit jaar al besloten rails in te ruilen voor een trambusverbinding. De aanbestedingsprocedure voor trams en infrastructuur voor het traject Hasselt-Maastricht loopt nog gewoon door.

Langslepend dossier

Afgelopen zomer is ook het tracé definitief vastgesteld. De tracéwijziging die dit met zich meebracht in Hasselt, voegde een nieuw hoofdstuk toe aan het langslepende dossier. Volgens de provincie Limburg en gemeente Maastricht is de aanpassing zodanig dat er sprake is van een scopewijziging. Om die reden is gevraagd om een terugbetaling van de compensatie van zes miljoen euro waartoe Nederland vijf jaar geleden werd verplicht, omdat de tram niet tot het station in Maastricht zal rijden.

De eerste plannen voor een sneltram tussen Hasselt en Maastricht dateren inmiddels van 2004. Het grootste deel van het traject (27 van de 30 kilometer) loopt door Vlaanderen. De reistijd van 70 minuten per bus zou met een tram afnemen tot een half uur. In 2008 werden de handtekeningen gezet voor de verbinding, die dus eigenlijk al in 2011 gerealiseerd had moeten zijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “België verschuift plannen voor spoorlijn Hasselt-Maastricht naar trambus”

Pat Rick|20.10.21|15:43

OpenVLD wil het Spartacusplan verder uitkleden, nadat dit plan moest zorgen voor een minst acceptabel niveau van OV in Limburg. Het wordt meer gelinkt aan de politieke partij spa en Steve Stevaert (gratis busvervoer Hasselt), maar voor de VLD is OV vooral prijzig. Daarom wordt de piste van sneltram verlaten voor trambus terwijl deze bus vooral theoretisch de voordelen biedt van railverbinding. Trouwens, veel rails, zo niet de meeste rails ligt er nog steeds, en hoeft slechts vernieuwd te worden

Cornelius Koelewijn|20.10.21|16:16

Laat me raden, de Belgische fabrikant Van Hool mag de trambuzzen leveren…

Marc Busio|21.10.21|09:54

Als dit plan voor een tramlijn Maastricht-Hasselt echt zo goed was geweest, dan was er in tien jaar tijd wel meer vooruitgang geboekt. Nogmaals, een tram is een systeem om door dichtbevolkt gebied grote passagiersstromen langs vele haltes te vervoeren en van die situatie is tussen Hasselt en Maastricht geen sprake. Beide steden hebben hun eigen regionale verzorgingsgebied waar het huidige ov op is afgestemd en een eenvoudige busverbinding zoals die er nu is volstaat dan ook in de toekomst.

r S|21.10.21|12:31

Mvv

Eric Deckers|23.10.21|18:07

Dat ze eens hun hoofd uit het zand halen en zich eindelijk realiseren dat ze beter af zijn met de vernieuwing van spoorlijn 20 (oorspronkelijk plan maar NMBS zei nee, daardoor plan sneltram)

Kost nog geen 20miljoen en van station tot station, wat wil je nog meer.

JOJO! RO|24.10.21|20:20

Heropen de spoorlijn Maastricht-Antwerpen (Knokke), met een stop in Hasselt. Véél interessanter en efficiënter. Kijk eens voor de grap hoe iemand op dit moment met het openbaar vervoer vanuit Maastricht in Antwerpen moet geraken en hoeveel tijd dat kost (…)! Een snelle verbinding per spoor is waar Maastricht en de provincie Limburg op moeten inzetten. De verbinding kan dan mogelijk ook doorgetrokken worden naar Aachen/Köln!

Die (spook)tram is een ridicuul plan. Wordt nachtmerrie.

Marc Busio|25.10.21|10:31

Feit blijft dat maar weinig Maastrichtenaren de behoefte hebben om naar Hasselt te gaan, laat staan Antwerpen. Ze hebben een mooie binnenstad met groot winkelaanbod, goed en groot ziekenhuis, uitgebreid onderwijs inclusief universiteit. Voor die ene keer dat ze in de provinciehoofdstad van dat andere Limburg moeten zijn, en daarvoor niet over een auto zouden kunnen beschikken, volstaat de huidige busverbinding. Die oude spoorlijn is niet voor niets ooit buiten gebruik geraakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.