Tramverbinding, Maastricht-Hasselt

België verschuift plannen voor spoorlijn Hasselt-Maastricht naar trambus

De tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht had bijna tien jaar geleden al een feit moeten zijn, maar met de dag wordt de kans kleiner dat die er ook echt komt. Als het aan Vlaanderen ligt, gaan de plannen voor rails de prullenbak in en komt er een verbinding per trambus.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “België verschuift plannen voor spoorlijn Hasselt-Maastricht naar trambus”

Pat Rick|20.10.21|15:43

OpenVLD wil het Spartacusplan verder uitkleden, nadat dit plan moest zorgen voor een minst acceptabel niveau van OV in Limburg. Het wordt meer gelinkt aan de politieke partij spa en Steve Stevaert (gratis busvervoer Hasselt), maar voor de VLD is OV vooral prijzig. Daarom wordt de piste van sneltram verlaten voor trambus terwijl deze bus vooral theoretisch de voordelen biedt van railverbinding. Trouwens, veel rails, zo niet de meeste rails ligt er nog steeds, en hoeft slechts vernieuwd te worden

Cornelius Koelewijn|20.10.21|16:16

Laat me raden, de Belgische fabrikant Van Hool mag de trambuzzen leveren…

Marc Busio|21.10.21|09:54

Als dit plan voor een tramlijn Maastricht-Hasselt echt zo goed was geweest, dan was er in tien jaar tijd wel meer vooruitgang geboekt. Nogmaals, een tram is een systeem om door dichtbevolkt gebied grote passagiersstromen langs vele haltes te vervoeren en van die situatie is tussen Hasselt en Maastricht geen sprake. Beide steden hebben hun eigen regionale verzorgingsgebied waar het huidige ov op is afgestemd en een eenvoudige busverbinding zoals die er nu is volstaat dan ook in de toekomst.

r S|21.10.21|12:31

Mvv

Eric Deckers|23.10.21|18:07

Dat ze eens hun hoofd uit het zand halen en zich eindelijk realiseren dat ze beter af zijn met de vernieuwing van spoorlijn 20 (oorspronkelijk plan maar NMBS zei nee, daardoor plan sneltram)

Kost nog geen 20miljoen en van station tot station, wat wil je nog meer.

JOJO! RO|24.10.21|20:20

Heropen de spoorlijn Maastricht-Antwerpen (Knokke), met een stop in Hasselt. Véél interessanter en efficiënter. Kijk eens voor de grap hoe iemand op dit moment met het openbaar vervoer vanuit Maastricht in Antwerpen moet geraken en hoeveel tijd dat kost (…)! Een snelle verbinding per spoor is waar Maastricht en de provincie Limburg op moeten inzetten. De verbinding kan dan mogelijk ook doorgetrokken worden naar Aachen/Köln!

Die (spook)tram is een ridicuul plan. Wordt nachtmerrie.

Marc Busio|25.10.21|10:31

Feit blijft dat maar weinig Maastrichtenaren de behoefte hebben om naar Hasselt te gaan, laat staan Antwerpen. Ze hebben een mooie binnenstad met groot winkelaanbod, goed en groot ziekenhuis, uitgebreid onderwijs inclusief universiteit. Voor die ene keer dat ze in de provinciehoofdstad van dat andere Limburg moeten zijn, en daarvoor niet over een auto zouden kunnen beschikken, volstaat de huidige busverbinding. Die oude spoorlijn is niet voor niets ooit buiten gebruik geraakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

België verschuift plannen voor spoorlijn Hasselt-Maastricht naar trambus | SpoorPro.nl
Tramverbinding, Maastricht-Hasselt

België verschuift plannen voor spoorlijn Hasselt-Maastricht naar trambus

De tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht had bijna tien jaar geleden al een feit moeten zijn, maar met de dag wordt de kans kleiner dat die er ook echt komt. Als het aan Vlaanderen ligt, gaan de plannen voor rails de prullenbak in en komt er een verbinding per trambus.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “België verschuift plannen voor spoorlijn Hasselt-Maastricht naar trambus”

Pat Rick|20.10.21|15:43

OpenVLD wil het Spartacusplan verder uitkleden, nadat dit plan moest zorgen voor een minst acceptabel niveau van OV in Limburg. Het wordt meer gelinkt aan de politieke partij spa en Steve Stevaert (gratis busvervoer Hasselt), maar voor de VLD is OV vooral prijzig. Daarom wordt de piste van sneltram verlaten voor trambus terwijl deze bus vooral theoretisch de voordelen biedt van railverbinding. Trouwens, veel rails, zo niet de meeste rails ligt er nog steeds, en hoeft slechts vernieuwd te worden

Cornelius Koelewijn|20.10.21|16:16

Laat me raden, de Belgische fabrikant Van Hool mag de trambuzzen leveren…

Marc Busio|21.10.21|09:54

Als dit plan voor een tramlijn Maastricht-Hasselt echt zo goed was geweest, dan was er in tien jaar tijd wel meer vooruitgang geboekt. Nogmaals, een tram is een systeem om door dichtbevolkt gebied grote passagiersstromen langs vele haltes te vervoeren en van die situatie is tussen Hasselt en Maastricht geen sprake. Beide steden hebben hun eigen regionale verzorgingsgebied waar het huidige ov op is afgestemd en een eenvoudige busverbinding zoals die er nu is volstaat dan ook in de toekomst.

r S|21.10.21|12:31

Mvv

Eric Deckers|23.10.21|18:07

Dat ze eens hun hoofd uit het zand halen en zich eindelijk realiseren dat ze beter af zijn met de vernieuwing van spoorlijn 20 (oorspronkelijk plan maar NMBS zei nee, daardoor plan sneltram)

Kost nog geen 20miljoen en van station tot station, wat wil je nog meer.

JOJO! RO|24.10.21|20:20

Heropen de spoorlijn Maastricht-Antwerpen (Knokke), met een stop in Hasselt. Véél interessanter en efficiënter. Kijk eens voor de grap hoe iemand op dit moment met het openbaar vervoer vanuit Maastricht in Antwerpen moet geraken en hoeveel tijd dat kost (…)! Een snelle verbinding per spoor is waar Maastricht en de provincie Limburg op moeten inzetten. De verbinding kan dan mogelijk ook doorgetrokken worden naar Aachen/Köln!

Die (spook)tram is een ridicuul plan. Wordt nachtmerrie.

Marc Busio|25.10.21|10:31

Feit blijft dat maar weinig Maastrichtenaren de behoefte hebben om naar Hasselt te gaan, laat staan Antwerpen. Ze hebben een mooie binnenstad met groot winkelaanbod, goed en groot ziekenhuis, uitgebreid onderwijs inclusief universiteit. Voor die ene keer dat ze in de provinciehoofdstad van dat andere Limburg moeten zijn, en daarvoor niet over een auto zouden kunnen beschikken, volstaat de huidige busverbinding. Die oude spoorlijn is niet voor niets ooit buiten gebruik geraakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.