Een tram van De Lijn in Antwerpen

Traagste Antwerpse tram rijdt 11 kilometer per uur

De Antwerpse tramlijnen halen tijdens de spitsuren gemiddeld zo’n 16 kilometer per uur, terwijl de bovengrondse verbindingen het nog slechter doen. De traagste tramlijn haalt 11 kilometer per uur. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid en Antwerps fractieleider van Groen Imade Annouri opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters.

Imade Annouri is in de Antwerpse gemeenteraad een vurig pleitbezorger voor een hervorming van het openbare vervoer. De vermenging van fietsers, auto’s, vrachtauto’s en trams en bussen op de Antwerpse straten leidt tot een enorme vertraging van de doorstroom, stelt hij.

Langzamer dan de fiets

Uit cijfers die hij opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters bleek dat alles Antwerpse tramlijnen samen tijdens de spitsuren maar 16 kilometer per uur halen. Deze gemiddelde snelheid wordt nog opgekrikt door de ondergrondse tramlijnen.

Als we naar de bovengrondse lijnen kijken, halen deze een gemiddelde snelheid van 13 kilometer per uur tijdens de spits. De traagste verbinding is tram 11. Deze haalt 11 kilometer per uur en is daarmee langzamer dan een fietser.

Weren auto’s leidt tot betere doorstroom trams

“Elke pendelaar wéét dat trams en bussen traag zijn. Maar dit is nog erger dan verwacht”, stelt Imade Annouri in Het Laatste Nieuws. “Iedereen staat zowat stil in het Antwerpse verkeer. Deze stad schreeuwt om een andere mobiliteit. Momenteel zitten we in een vicieuze cirkel.”

Annouri is een voorstander om auto’s te weren uit delen van de Antwerpse binnenstad. Volgens hem heeft bijvoorbeeld Gent aangetoond dat het weren van auto’s in de binnenstad niet heeft geleid tot een mindere bereikbaarheid. “Maar de snelheid van trams en bussen ging er tot 20 procent op vooruit.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

2 reacties op “Traagste Antwerpse tram rijdt 11 kilometer per uur”

Pat Rick|06.10.21|14:40

Dit toont aan dat trams/bussen in een grote stad te veel last hebben van het overige verkeer om als backbone van het OV-systeem te dienen. En de 20% winst door auto’s te weren is ook mager. Antwerpen heeft grote congestieproblemen en de Lange Wapper zal maar beperkt helpen. Wat echt helpt is het ombouwen van de pre-metro naar een echt metrosysteem dat reikt tot de voorsteden (Wijnegem, Wilrijk/Hoboken, Edegem). Pas als de metro sneller is, gaan mensen uit de auto stappen). Geldt ook voor A’dam!

asierts|12.10.21|23:14

@Patrick: daarvoor is geen peperdure systeemombouw naar metro voor nodig. Trams die goed door kunnen rijden werken net zo goed.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Traagste Antwerpse tram rijdt 11 kilometer per uur | SpoorPro.nl
Een tram van De Lijn in Antwerpen

Traagste Antwerpse tram rijdt 11 kilometer per uur

De Antwerpse tramlijnen halen tijdens de spitsuren gemiddeld zo’n 16 kilometer per uur, terwijl de bovengrondse verbindingen het nog slechter doen. De traagste tramlijn haalt 11 kilometer per uur. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid en Antwerps fractieleider van Groen Imade Annouri opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters.

Imade Annouri is in de Antwerpse gemeenteraad een vurig pleitbezorger voor een hervorming van het openbare vervoer. De vermenging van fietsers, auto’s, vrachtauto’s en trams en bussen op de Antwerpse straten leidt tot een enorme vertraging van de doorstroom, stelt hij.

Langzamer dan de fiets

Uit cijfers die hij opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters bleek dat alles Antwerpse tramlijnen samen tijdens de spitsuren maar 16 kilometer per uur halen. Deze gemiddelde snelheid wordt nog opgekrikt door de ondergrondse tramlijnen.

Als we naar de bovengrondse lijnen kijken, halen deze een gemiddelde snelheid van 13 kilometer per uur tijdens de spits. De traagste verbinding is tram 11. Deze haalt 11 kilometer per uur en is daarmee langzamer dan een fietser.

Weren auto’s leidt tot betere doorstroom trams

“Elke pendelaar wéét dat trams en bussen traag zijn. Maar dit is nog erger dan verwacht”, stelt Imade Annouri in Het Laatste Nieuws. “Iedereen staat zowat stil in het Antwerpse verkeer. Deze stad schreeuwt om een andere mobiliteit. Momenteel zitten we in een vicieuze cirkel.”

Annouri is een voorstander om auto’s te weren uit delen van de Antwerpse binnenstad. Volgens hem heeft bijvoorbeeld Gent aangetoond dat het weren van auto’s in de binnenstad niet heeft geleid tot een mindere bereikbaarheid. “Maar de snelheid van trams en bussen ging er tot 20 procent op vooruit.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

2 reacties op “Traagste Antwerpse tram rijdt 11 kilometer per uur”

Pat Rick|06.10.21|14:40

Dit toont aan dat trams/bussen in een grote stad te veel last hebben van het overige verkeer om als backbone van het OV-systeem te dienen. En de 20% winst door auto’s te weren is ook mager. Antwerpen heeft grote congestieproblemen en de Lange Wapper zal maar beperkt helpen. Wat echt helpt is het ombouwen van de pre-metro naar een echt metrosysteem dat reikt tot de voorsteden (Wijnegem, Wilrijk/Hoboken, Edegem). Pas als de metro sneller is, gaan mensen uit de auto stappen). Geldt ook voor A’dam!

asierts|12.10.21|23:14

@Patrick: daarvoor is geen peperdure systeemombouw naar metro voor nodig. Trams die goed door kunnen rijden werken net zo goed.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.