Tram Hofplein Rotterdam, foto: RET

Smeermiddel voorkomt irritant gepiep van tram en metro

Nu er weer wat drogere periodes aan zitten te komen, keert het piepen en krakende geluid van het tram- en metroverkeer geleidelijk terug. Om overlast te voorkomen, heeft ETS Spoor een smeermiddel op de markt gebracht, waarmee de metro- en trambaan ruwer wordt gemaakt en de voertuigen meer grip krijgen. De leverancier levert smeermiddelkits, waarmee onderhoudsploegen de trambaan in kunnen smeren.

Het fluitende en piepende geluid komt met name in spoorbogen voor, weet Joris-Jan Gerritse van ETS Spoor. “Voor rechtdoorgaand spoor is dit geen issue, maar op de Coolsingel in Rotterdam of bij Amsterdam Centraal met veel spoorbogen zorgt dit wel voor problemen.”

Geluidsoverlast

Het geluid wordt veroorzaakt doordat de flenzen van de wielen in de bocht naar buiten worden gedrukt en hierdoor tegen de spoorstaven komen. De combinatie van staal tegen staal zorgt voor een irritante en hoge piep.

Volgens ETS Spoor is een kan deze overlast worden voorkomen door de spoorstaaf op kritische locaties in te smeren. “Het smeermiddel maakt de baan wat ruwer, zodat de tram in spoorbogen niet doorglijdt als een tram tractie geeft. Dat zorgt voor minder geluid. Daarnaast voorkomt het schade aan het spoor en aan de wielen van de tram, waarmee de levensduur wordt verlengd.”

Het is mogelijk om het smeermiddel met de hand aan te brengen met de smeermiddelkits. “Dit geeft flexibiliteit om het geluidsoverlast lokaal aan te pakken. Het middel is ook geschikt voor on board-smeerinstallaties, waarmee de wielflenzen vanuit een voertuig worden ingesmeerd”, aldus Gerritse. “Door onze uniek smeermiddel met lange standtijd hoef je niet elke dag te smeren en hoef je het smeermiddel pas na een periode van twee maanden weer aan te brengen.”

Smeermiddel ETS Spoor

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Smeermiddel voorkomt irritant gepiep van tram en metro | SpoorPro.nl
Tram Hofplein Rotterdam, foto: RET

Smeermiddel voorkomt irritant gepiep van tram en metro

Nu er weer wat drogere periodes aan zitten te komen, keert het piepen en krakende geluid van het tram- en metroverkeer geleidelijk terug. Om overlast te voorkomen, heeft ETS Spoor een smeermiddel op de markt gebracht, waarmee de metro- en trambaan ruwer wordt gemaakt en de voertuigen meer grip krijgen. De leverancier levert smeermiddelkits, waarmee onderhoudsploegen de trambaan in kunnen smeren.

Het fluitende en piepende geluid komt met name in spoorbogen voor, weet Joris-Jan Gerritse van ETS Spoor. “Voor rechtdoorgaand spoor is dit geen issue, maar op de Coolsingel in Rotterdam of bij Amsterdam Centraal met veel spoorbogen zorgt dit wel voor problemen.”

Geluidsoverlast

Het geluid wordt veroorzaakt doordat de flenzen van de wielen in de bocht naar buiten worden gedrukt en hierdoor tegen de spoorstaven komen. De combinatie van staal tegen staal zorgt voor een irritante en hoge piep.

Volgens ETS Spoor is een kan deze overlast worden voorkomen door de spoorstaaf op kritische locaties in te smeren. “Het smeermiddel maakt de baan wat ruwer, zodat de tram in spoorbogen niet doorglijdt als een tram tractie geeft. Dat zorgt voor minder geluid. Daarnaast voorkomt het schade aan het spoor en aan de wielen van de tram, waarmee de levensduur wordt verlengd.”

Het is mogelijk om het smeermiddel met de hand aan te brengen met de smeermiddelkits. “Dit geeft flexibiliteit om het geluidsoverlast lokaal aan te pakken. Het middel is ook geschikt voor on board-smeerinstallaties, waarmee de wielflenzen vanuit een voertuig worden ingesmeerd”, aldus Gerritse. “Door onze uniek smeermiddel met lange standtijd hoef je niet elke dag te smeren en hoef je het smeermiddel pas na een periode van twee maanden weer aan te brengen.”

Smeermiddel ETS Spoor

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.