Testrit SUNIJ-lijn (Bron: Rick Huisinga)

Maanden extra vertraging SUNIJ-lijn door ‘verkeerde aannames’

Het gaat niet enkele weken, maar enkele maanden langer duren voordat de exploitatie van de vernieuwde tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein van start gaat. De nieuwe vertraging is het gevolg van verkeerde aannames, onderschattingen en onvoorziene zaken, meldt de provincie Utrecht. Een nieuwe datum is nog niet bekend.

Bij het uitwerken van de nieuwe planning is volgens de provincie duidelijk geworden dat de eerdere verwachting – ‘enkele weken’ vertraging – te optimistisch is geweest. Een van de verkeerde aannames is dat het project werd aangemerkt als een renovatieproject, maar toch een nieuwbouwproject blijkt te zijn. “Hier hoort andere documentatie bij en dat kost meer tijd om dat op orde te krijgen”, aldus de provincie.

Zeer pijnlijk

De provincie Utrecht noemt het ‘zeer pijnlijk dat in zo’n korte tijd alweer allerlei nieuwe, negatieve, ontwikkelingen naar voren komen.’ Op dit moment wordt gewerkt aan een nieuwe planning, waar de provincie op korte termijn meer inzicht in verwacht te kunnen bieden. Ook is nog niets bekend over de impact van de uitloop op de kosten van het project. Die konden door vertraging en extra werkzaamheden al oplopen tot 20,9 miljoen euro.

Eigenlijk had de SUNIJ-lijn al in augustus moeten gaan rijden, maar afgelopen maanden was er een opeenstapeling aan tegenvallers. Eerst gooiden de coronamaatregelen roet in het eten, waardoor minder mensen tegelijkertijd op de bouwplaats konden werken en buitenlandse fabrieken stillagen. Twee weken geleden bleek dat ook de nieuwe datum van 21 september niet haalbaar was, omdat niet op tijd een indienststellingsvergunning kon worden verkregen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

6 reacties op “Maanden extra vertraging SUNIJ-lijn door ‘verkeerde aannames’”

Pat Rick|21.09.20|13:25

Net als bij de Uithoflijn. Het is al duidelijk dat Utrecht het projectmanagement niet onder controle heeft en drijft op wensdenken. En er was altijd (belasting)geld om fouten weer op te lossen voor de bestuurders maar niet voor de reizigers. Het zou goed zijn als Utrecht de komende 5 jaar daarom geen grote projecten (geen 2nd IC station, geen stadsuitbreidingen) meer doet: eerst andere bestuurlijke cultuur en meer project skills. Er gaat te veel geld naar Utrecht en het levert te weinig op:

asierts|21.09.20|20:59

Of dit met projectmanagement te maken heeft, dat waag ik te betwijfelen. Een projectmanager kan managen totdat ‘ie een ons weegt, maar als kennis & ervaring domweg ontbreekt, dan houdt geen enkele planning noch budget stand. Het is ook zeker geen exclusief Utrecht-probleem: denk maar ff terug aan detectieproblematiek wadlopers, ATB-NG, lightrailproef Gd-Apn, tramtunnel & Randstadrail, ETCS Dual Signalling Bijlmer-Ut, ICT-problemen & mega-meltdowns ProRail-VL, Zl-Kpn en Ombouw Hoekse Lijn…

asierts|21.09.20|21:24

… ik vergat nog effe het voortslepende debacle HSL-Zuid en de aanpak van de STS-problematiek

Naar mijn indruk zit het probleem primair in de know-how bij de organisatie die eindverantwoordelijk is, en daarachter de bedrijven die het uitvoeren. Projecten als Betuweroute, Hanzelijn en eerdere RET-metroprojecten zijn relatief gezien goed verlopen, volgens mij omdat iedereen wist waar ‘ie mee bezig was. Het feit dat ILenT hier nu stelt dat er sprake is van nieuwbouw (!), is IMHO compleet bizar.

Pat Rick|25.09.20|14:17

Het eerste wat een projectmanager doet is de aannames en gewenste planning checken. Als hij het idee heeft dat deze niet kloppen moet hij de opdracht teruggeven aan de opdrachtgever. Als hij geen feeling heeft, dan heeft hij geen affiniteit met het soort opdracht. In beide gevallen gaat projectmanagement daar al de mist in en is vanaf dan kansloos. Als de PM geen idee heeft van alternatieve scenario’s dan heeft hij de boel slecht onder conrole. Of ziet u dat anders?

Pat Rick|25.09.20|14:19

Een Utrechtprobleem is het wensdenken: bij de Uifhoflijn waren ook al verkeerde aannames gedaan en weren zelfs zaken weggelaten omdat het te comlex zou zijn(alsof het dan niet bestaat, dus struisvogelpolitiek). Een ander deel van het wensdenken is dat men dus projectmanagement vindt dit het toch oppakt en een deel van de problemen onder de pet zou houden(kranten hebben hier belangenverstrengeling gevonden wat in het officiële onderzoek natuurlijk niet gevonden is vanwege politieke consequenties)

Pat Rick|25.09.20|14:20

De moeilijke projecten die u signaleert zijn vooral software projecten eventueel icm firmware. Software is altijd lasting, want ongrijpbaar. Want alle bitjes moeten kloppen. Nu kent de IT-markt in NL normaal geen cowboytoestanden, maar maturitylevels in technische IT schieten soms tekort (gebrek aan concurrentie, niche-markt, …). Kamperlijn is ook vooral wensdenken bij ProRail. Ander voorbeeld van Utrechtse mislukking: CargoHopper. Ze kunnen daar beter geen projecten meer doen, lijkt het…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.