CAF-tram voor Uithoflijn Utrecht

Utrecht krijgt 75 meter lange stadstram

Utrecht krijgt een van de langste stadstrams van Europa. De nieuwe tramstellen van leverancier CAF hebben een lengte van 41 meter. De tramstellen van het type Urbos 100 bestaan uit 7 delen in plaats van 5. Het is mogelijk om beide tramtypen te koppelen, waardoor een totale lengte van 75 meter ontstaat met een capaciteit van bijna 500 reizigers per rit. Woensdag tekenden de provincie Utrecht en CAF, de leverancier van de nieuwe trams, een aanvullende overeenkomst voor de productie en levering van 22 lagevloer trams van het type Urbos 100.

Deze opdracht komt bovenop de lopende bestelling voor 27 trams die gaan rijden op de Uithoflijn. Het contract werd getekend door gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof van de provincie Utrecht en commercieel directeur Josu Esnaola van CAF. Na de ondertekening van de overeenkomst, maakte de tram op het remiseterrein een eerste rit en kon het publiek het nieuwe materieel met eigen ogen aanschouwen.

Uithoflijn

Naar verwachting zullen het aantal reizigers door de komst van de nieuwe trams op de Uithoflijn groeien van 35.000 per dag in 2018 naar dagelijks 45.000 vanaf 2020. De groei wordt met name op de Uithoflijn verwacht, hoewel er naar verwachting ook meer reizigers zullen instappen in Nieuwegein en IJsselstein.

De nieuwe trams vervangen de meer dan dertig jaar oude voertuigen die nu rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Met deze investering springt de provincie Utrecht in op de forse groei van het openbaar vervoer in de periode tot 2030. Daarom bestaat de nieuwe tram uit een verlengde versie van de Urbos 100 trams die zijn besteld voor de Uithoflijn.

Remenergie terugwinnen

Beide tramtypen gaan zuinig om met energie doordat remenergie wordt teruggevoerd en door toepassing van LED-verlichting. De trams zijn ook voorbereid op de installatie van een systeem waarmee het energieverbruik nog verder wordt verlaagd. Met dit systeem wordt het mogelijk om met de tram los van de bovenleiding te rijden. Naast de aantrekkelijke verschijning en het hoge rijcomfort genieten reizigers van een transparant interieur, gemakkelijke toegang, goede klimaatbeheersing en duidelijke reisinformatie.

De eerste tram voor de Uithoflijn is in december aangekomen op de remise in Nieuwegein en wordt nu gereed gemaakt voor testritten. Reizigers zullen naar verwachting halverwege 2018 gebruik maken van de nieuwe trams op de Uithoflijn. De tweede serie van 22 trams gaat rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein vanaf 2020. Om dit mogelijk te maken, zullen alle haltes worden aangepast en ondergaat de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein een complete vernieuwing. Vanaf dat moment is er voor de reiziger ook één doorgaande verbinding op het gehele traject.

Lees ook:

Eerste tram Uithoflijn via dieplader naar Utrecht vervoert

Op de railvakbeurs RailTech Europe wordt een workshop gegeven over de Utrechtse Uithoflijn. Op 28, 29 en 30 maart vinden er diverse gratis workhops plaats op de beursvloer over relevante thema’s in de spoormarkt. Op de volgende pagina is binnenkort meer informatie te vinden: http://www.railtech.com/railtech-2017/workshops/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Utrecht krijgt 75 meter lange stadstram”

Raymond Liefjes|21.01.17|19:24

Ik zou hier graag op reageren. Het zullen ongetwijfeld de langste trams in Nederland zijn maar niet de langste trams in Europa. Dat zijn op dit moment de Siemens Combino Supra NF12B wagens van de BKV in Budapest, die zijn 53 meter een 99 cm lang en rijden op de lijnen 4 en 6 aldaar.

John rdam|01.02.17|16:48

De 55 meter lange negendelige CAFtrams in Budapest zijn inmiddels de langste ondeelbare trams ter wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.