Siemens, automatische treinbesturing

Siemens installeert automatische treinbesturing op Parijse metrolijn



Siemens heeft van de Franse vervoersautoriteit RATP de opdracht gekregen om de 27 stations van de Parijse metrolijn 4 uit te rusten met treinbeveiligings- en treinbeïnvloedingssystemen die automatische treinbesturing mogelijk maken. De opdracht heeft een waarde van ongeveer 70 miljoen euro.

Siemens verwacht dat met bestuurderloos rijden de capaciteit van de metrolijn met 20 procent omhoog gaat, omdat de opvolgtijd van de voertuigen korter wordt. Daarnaast daalt de energieconsumptie met 15 procent. Automatische treinbesturing maakt het volgens Siemens mogelijk om iedere 85 seconden een metro te laten halteren op de stations van de metrolijn.

Automatische treinbesturing

Siemens gaat het automatische treinbesturingssysteem Trainguard MT op de 12 kilometer lange metrolijn installeren. Alle treinbewegingen worden bewaakt door een controlecentrum, dat ook wordt geleverd door Siemens. De 27 stations worden voorzien van speciale deuren die voor extra veiligheid zorgen.

Metrolijn 4 is met zo’n 700.000 reizigers per dag een van de drukste lijnen van het Parijse metronetwerk. De metrolijn verbindt straks de stations van de Porte de Clignancourt in het noorden en het toekomstige station Bagneux in het zuiden met elkaar. Siemens rustte eerder ook metrolijnen 1 en 14 uit met automatische treinbesturing. De werkzaamheden aan metrolijn 4 zijn naar verwachting in 2022 afgerond.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Siemens installeert automatische treinbesturing op Parijse metrolijn”

Hans Westerink|15.01.16|13:51

Vermoedelijk wordt in Parijs het safe haven – principe niet toegepast, gegeven de korte opvolgtijden van metro’s.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.