Kunststof dwarsligger zet lightrail infrastructuur muurvast

Voor de twee fly-overs op het lightrailtraject Van de Madeweg – Overamstel in Amsterdam zijn 1800 kunststof dwarsliggers geplaatst ten behoeve van het metroverkeer van GVB. Voestalpine Railpro leverde deze innovatieve dwarsliggers van ontwikkelaar en producent Lankhorst Engineered Products. Vervoersbedrijf GVB werkte sinds 28 juli aan de vervanging van de lightrailinfrastructuur op het traject. Met de nieuwe dwarsliggers is de stabiliteit van het spoor ook bij hoge belasting gegarandeerd. Het traject is inmiddels naar volle tevredenheid in dienst genomen.

“We proberen elke keer bij onderhoudsprojecten te streven naar duurzame vervanging en kostenefficiënt werken”, licht Bauke Hoogzaad van de Gemeente Amsterdam de keuze voor de kunststof ligger toe. “Houten dwarsliggers gaan namelijk maximaal vijftien jaar mee, terwijl de levensverwachting van de kunststof liggers minimaal vijftig jaar is.”

Volledig recyclebaar

Na gebruik is de ligger tevens volledig recyclebaar. De nieuwe KLP Hybride Kunststof Ligger is een duurzaam alternatief voor houten liggers, maar ook voor betonnen liggers, wanneer deze te zwaar zijn voor de onderliggende constructie, zoals de fly-overs in Amsterdam.

De kunststof ligger heeft een grote zijdelingse weerstand door speciaal reliëf aan de onderzijde en een getailleerd ontwerp, waar ballast volledig omheen gestort wordt. De dwarsligger ligt hierdoor zo ‘vast als een huis’, waardoor deze uitermate geschikt is voor toepassing op plaatsen waar een grote zijdelingse druk op het spoor wordt uitgeoefend en de verticale belasting op een kunstwerk (brug, viaduct of fly-over) aan een maximum gebonden is.

Scherpe bocht

Op de twee Amsterdamse fly-overs ligt de infrastructuur tevens in een krappe boogstraal. Passerende metro’s rijden met hoge snelheid door een relatief scherpe bocht, waardoor de zijdelingse krachten op het spoor erg hoog zijn.

Amsterdam, metro, Van der Madeweg, Overamstel

 

De getailleerde KLP Hybride Kunststof Dwarsligger is één van de innovaties die Lankhorst Engineered Products in samenwerking met voestalpine Railpro heeft ontwikkeld, waarbij hoge eisen zijn gesteld aan duurzaamheid, life cycle costs en hoge weerstand tegen zijdelingse krachten. Naast de lange levensduur en substantiële gewichtsbesparing levert de toepassing van de kunststof liggers ook een aanzienlijke reductie van de geluidsoverlast op.

Geluidsoverlast beperkt

Metingen op recent uitgevoerde bruggen tonen een geluidsreductie van 3 tot 5 dB. Daarnaast is de hoge geluidspiek in de frequentie van gehoorbereik drastisch verminderd en wordt hiermee de geluidsoverlast extra beperkt. Door de sterkte en vormvastheid van de hybride kunststof dwarsligger is deze in alle (weers-)omstandigheden goed te gebruiken. De ligger kan op dezelfde wijze worden bewerkt als de houten dwarsligger.

Lankhorst Engineered Products en voestalpine Railpro presenteerden begin 2009 de hybride ligger van gerecycled kunststof aan de railinframarkt. Dit was een Europese primeur en sindsdien zijn meerdere trajecten in Nederland uitgerust met verschillende types van dit product. De KLP Hybride Kunststof Liggers zijn leverbaar in diverse uitvoeringen, zoals dwarsliggers, brugliggers en wisselliggers en worden momenteel ook in de baan in Frankrijk getest.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.