Uithoflijn, tramlijn

BAM bouwt traminfrastructuur Uithoflijn, CAF levert trams

BAM gaat de traminfrastructuur van de Uithoflijn in Utrecht aanleggen en de Spaanse fabrikant CAF levert 27 lagevloerstrams. Dat heeft het dagelijks bestuur van Bestuur Regio Utrecht (BRU) bekendgemaakt. De nieuwe trams zullen vanaf midden 2018 in 17 minuten van Utrecht Centraal Station naar P + R De Uithof gaan rijden.

BAM gaat de traminfrastructuur, bovenleiding en haltes van de Uithoflijn aanleggen. De tramverbinding is acht kilometer lang en krijgt negen haltes. De aanleg van de Uithoflijn kost in totaal ongeveer 440 miljoen euro.

Aanleg

In 2011 is al gestart met de aanleg van delen van de onderbouw van de tramverbinding. Deze is inmiddels grotendeels afgerond. 2015 zal vooral in het teken staan van de werkvoorbereiding door BAM. De spooraannemer start eind 2015, begin 2016 met daadwerkelijke de aanleg van de infrastructuur.

CAF gaat 27 lagevloerstrams leveren met een lengte van ongeveer 32 meter. De eerste tramstellen worden in januari 2017 afgeleverd op de remise in Nieuwegein. Daarna worden het test- en het proefbedrijf doorlopen. Daarbij wordt gecontroleerd of alle systemen goed functioneren. Ook worden bestuurders opgeleid en de dienstregeling getest.

Aanleg

Met dit besluit zijn de twee aanbestedingsprocedures zo goed als afgerond. Als het algemeen bestuur van BRU op 17 december instemt met het aangaan van de overeenkomsten dan kunnen op 23 december 2014, na afloop van de ‘Alcateltermijn’, de overeenkomsten met de aannemer en de leverancier worden getekend.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.