Tram, HTM, Den Haag

Vier grote steden gaan meer samenwerken in railonderhoud

Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag gaan intensiever samenwerken bij onderhoudsmanagement aan de tram- en metrobaan. HTM, RET, BRU, GVB en Plurel werken op dit moment aan lasvoorschriften waar alle lasaannemers vanaf 1 januari 2015 in de grote steden mee gaan werken. De steden hebben de ambitie om op lange termijn een deel van de railonderhoud-projecten gezamenlijk aan te besteden. Jos Lammers van HTM vertelt op donderdag 20 november bij de Technische Ontbijtseminars van Voestalpine Railpro onder andere over de werkgroep infra lassen van het Vier-steden-overleg.

Lammers: ”Een aantal jaren geleden is het Vier-steden-overleg gestart om meer synergie te brengen tussen de vervoersbedrijven en onderling kennis en kunde uit te wisselen. Er is behoefte aan informatie-uitwisseling, omdat in de grote steden alle aannemers in principe dezelfde werkzaamheden verrichten.” Lammers is bij HTM mede verantwoordelijk voor het asset management van de railinfra.

Spooronderhoud

“In iedere stad word verschillend ingekocht en met name bij aanbestedingen van het spooronderhoud. Daardoor zijn er binnen de lasaannemers discussies over deze werkwijzen. Doordat er ook verschillende materialen worden gebruik ontstaan op andere plekken in het spoor problemen”, aldus Lammers.

”In de werkgroep waarin Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam samenwerken zijn nu gezamenlijke voorschriften voor het lassen geformuleerd. Daarin spreken we af dat we in alle gebieden dezelfde soort werkzaamheden met dezelfde diensten en materialen uitvoeren”, zo vervolgt hij.

 
Certificeringsbedrijf Plurel is in de werkgroep betrokken om de lasregelgeving samen te stellen.

Lagere kosten

Lammers: ”Het voordeel van deze werkwijze is dat de diensten en materialen gemeenschappelijk en tegen lagere kosten kunnen worden ingekocht. Voor de lasaannemers is er eenduidigheid en geen discussie meer over de keuze voor het lasproces en het gebruik van materialen. De opdrachtgever is meer in control en kan zich voornamelijk op het beheer richten. In het verleden maar ook nu komt het nog wel eens voor dat de opdrachtgever zaken achteraf moeten controleren, omdat er nog wel eens dingen mis gaan.”

”Op dit moment werken we nog aan de laskwalificaties en de lasmethodes die vanuit de markt moeten worden ingevuld. Daarna gaan we partnerships aan met de lasaannemers zodat zij die voorschriften kunnen gebruiken”, vertelt hij. De lasvoorschriften voor de vier grote steden gaan per 1 januari 2015 van kracht. HTM gaat het nu al gebruiken in de aanbesteding van het railonderhoud.

Gezamelijke aanbesteding

Op de lange termijn is het de wens dat de grote steden railonderhoud-projecten gezamenlijk gaan aanbesteden. Lammers: ”Dit is nu nog toekomstmuziek, maar wij zien hier als werkgroep wel de voordelen van in.”

Jos Lammers geeft samen met andere leden van de werkgroep op donderdag 20 november een presentatie over het Vier-steden-overleg bij het Technische Ontbijtseminar van Voestalpine Railpro. Het ontbijtseminar is van 7.30 tot 12.00 uur en vindt plaats aan de Nieuwe Crailoseweg 8 in Hilversum. Aanmelding kan door een mail te sturen naar communicatie@railpro.nl. Bekijk hier het volledige programma.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.