Captrain, spoorlijn Maastricht-Lanaken

Mansveld: ombouw spoorlijn Maastricht-Lanaken voor lightrail onderzoeken

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil onderzoeken of de goederenspoorlijn van Maastricht naar het Belgische Lanaken kan worden omgebouwd tot een lightrail-verbinding. Zij is hierover in gesprek met ProRail en de provincie Limburg. Deze goederenspoorlijn wordt al jaren niet meer gebruikt. De provincie Limburg heeft daarom voorgesteld om de spoorlijn om te bouwen tot een lightrail-verbinding. Mansveld meldt aan de Tweede Kamer positief tegenover het plan te staan. Zij schrijft dat in antwoorden op Kamervragen van VVD-Kamerlid Betty de Boer over de goederenspoorlijn.

De Boer wilde van de staatssecretaris weten of zij de spoorlijn nieuw leven wil inblazen. De spoorlijn is een aantal jaren geleden voor miljoenen euro’s gerenoveerd, maar is daarna nauwelijks gebruikt door spoorgoederenvervoerders. Limburg wil daarom dat de spoorlijn wordt omgebouwd tot lightrail-verbinding. De Belgische overheid wil aansluitend op deze verbinding een lightrail-railverbinding naar Hasselt realiseren.

Spoorgoederenvervoer

De spoorlijn werd volgens Mansveld opgeknapt om te voorzien in de behoefte aan spoorgoederenvervoer van een ondernemer in Maastricht. Daarnaast wilde de Belgische overheid een goederenoverslag-terminal in Lanaken aansluiten op het Nederlandse spoornet. Deze terminal is echter niet aangesloten op het Belgische spoorwegnet. Volgens de bewindsvrouw is de spoorlijn nog steeds beschikbaar voor het spoorvervoer, maar er hebben na de renovatie nauwelijks goederentreinen gereden.

“Tot mijn spijt heb ik moeten constateren dat zowel aan Nederlandse als aan Belgische zijde de voorspelde goederenvervoerbehoefte niet is ingelost. Omdat het spoorgoederenvervoer geliberaliseerd is staat het spoorwegondernemers vrij om van de spoorweg gebruik te maken of niet. Als de verladers geen lading aanbieden zullen er geen goederenvervoerders zijn die het traject berijden.”

Voorstel

Ze stelt daarom ‘positief tegenover dit voorstel’ van de provincie Limburg te staan om de spoorlijn te gebruiken voor een lightrail-verbinding.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Mansveld: ombouw spoorlijn Maastricht-Lanaken voor lightrail onderzoeken”

Leo Maathuis|30.10.14|14:08

Het goederenspoor is voor 33 miljoen gerenoveerd om vrachtvervoer te bevorderen. Dat mislukt volledig vanwege de manke opzet.
Er dreigt nu herhaling van een aanpak zonder visie door een dorpstram over dit spoor te laten rijden. Het potentieel voor goederenvervoer in beide richtingen komt onder druk te staan (vergunning aanvragen bij de provincie gaat nooit werken).
De oplossing is: uitvoeren van de verbinding in full size treinspoor, zodat goederen en personen vervoerd kunnen worden met treinen.

Hilaire Haesevoets|30.10.14|22:48

De komst van tramlijn 1 Hasselt-Maastricht zal de toekomst van de lijn 20 zwaar hypothekeren en alle treinverkeer onmogelijk maken. De investering van 32,5 miljoen € overheidsgeld in de Albertterminal te Lanaken en de aansluiting op het spoorwegnet is aldus nodeloos verkwist. Limburg heeft nood aan goede spoorverbindingen voor goederen en reizigersverkeer.
Alleen dan wordt een aantrekkelijk klimaat gecreëerd zodat bedrijven zich hier kunnen vestigen en werkgelegenheid naar deze regio brengen.

Leon De Globetrotter|03.11.14|22:53

Ik hoop dat deze spoorlijn er draadwerkelijk komt omdat,het voor mij makkelijker is als ik een bezoek wil brengen aan Hasselt.Moet nu steeds met de auto gaan en dan ook nog dat pakeren van de auto.Ga ik met de trein dan kom ik uitgerust in Hasselt aan.Tevens kan ik ook enkele pintjes drinken en heb geen problemen met de politie en kan mijn rijbewijs behouden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.