Trambaan, vernieuwing

BAM vervangt tramrails tussen Utrecht en Nieuwegein

BAM Rail is tot en met zondag bezig met het vernieuwen van de volledige trambaan tussen Utrecht (vlakbij halte Kanaleneiland-Zuid) en de remise in Nieuwegein. De spooraannemer doet dat in opdracht van Regiotram Utrecht. Omdat er ook wordt gewerkt aan de wisselstraat – de toegang tot de tramremise – rijden er geen trams maar bussen tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein.

De tramlijn tussen Utrecht en Nieuwegein Stadscentrum is zo’n dertig jaar oud en aan het einde van de technische levensduur. In 2012 is daarom een start gemaakt met vervanging van de trambaan.

Werkzaamheden

Het werk aan de trambaan levert over een lengte van een tot twee kilometer een complete vernieuwing op van de spoorbaan, inclusief negen wissels en de bovenleiding. Het werk wordt gecombineerd met de realisatie van een volledig gemoderniseerd beveiligingssysteem. De oude relaiskasten worden vervangen door een digitaal systeem met glasvezelkabels, waarmee de wissels op de nieuwe wisselstraat op een snelle en betrouwbare manier worden aangestuurd.

Het vervangend busvoer bestaat uit een combinatie van nieuwe pendelbuslijnen en aanpassingen in het reguliere busnet. Deze pendelbusdiensten rijden onder andere tussen het Jaarbeursplein in Utrecht en de halte Kanaleiland-Zuid en tussen Nieuwegein Cityplaza en het Antonius Ziekenhuis locatie Nieuwegein. Zij rijden even vaak als de tram en volgen zoveel mogelijk de tramroute en stoppen vlakbij de tramhaltes.

Lees ook:

BAM Rail vernieuwt trambaan tussen Utrecht en Nieuwegein

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.