Boorders, metroverbinding, Noord/Zuidlijn, foto: Frank Lodder / Dienst Metro

Internationale award voor ontwerpers boortunnel Noord/Zuidlijn

De tunnelontwerpers van de Noord/Zuidlijn hebben in London de Ground Engineering Award 2014 gewonnen, in de categorie ‘International Project of the Year’. Het was de zevende keer dat deze prestigieuze prijs werd uitgereikt. Eerder kreeg de Noord/Zuidlijn ook al Schreudersprijs en ontving de aannemerscombinatie die de tunnel onder het IJ en Amsterdam Centraal heeft aangelegd de International Tunneling Award.

De Ground Engineering Awards zijn een initiatief van het Britse vakblad Ground Engineering. Deze jaarlijkse prijzen worden uitgedeeld aan bijzondere projecten en mensen op het gebied van ondergrondse bouwtechnieken, funderingen en andere technieken voor bouwen in de grond. Voor het tunnelboorproject in Amsterdam heeft Witteveen+Bos de award ‘International Project of the Year’ gewonnen. Ingenieursbureau Witteveen+Bos was verantwoordelijk voor het ontwerp en begeleiding van de uitvoering van de boortunnels.

Unieke situatie

De boortunnels van de Noord/Zuidlijn moesten worden gemaakt in zand en klei, wat weinig ondersteuning biedt. Het boren door slappe grond is op zichzelf al een uitdaging, maar het boren langs en onder zoveel huizen op houten paalfunderingen maakt de Amsterdamse situatie uniek. Projectleider boortoezicht Jeroen de Leeuw: “We hadden van te voren nog weinig ervaring met boren in Nederland en ook bij internationale projecten hadden ze geen antwoorden op onze specifieke ontwerpvragen. Daarom waren we genoodzaakt om praktijkproeven uit te voeren, zoals het nabootsen van Amsterdamse huizen op palen bij eerdere boorprojecten. Dat leverde waardevolle informatie op.”

Een van de belangrijkste middelen die is ingezet bij het boren, is het grootste meetsysteem dat op dat moment bestond. Dit hield nauwkeurig de bewegingen van de panden en de straat in de gaten. De ruwe data werd met behulp van software omgezet tot direct toegankelijke informatie voor de boorders om het boorproces voortdurend bij te sturen.

Aangepaste tunnelboormachine

De Leeuw: “Ook het innovatieve ontwerp van de tunnelboormachine heeft een grote rol gespeeld. Deze is samen met de fabrikant Herrenknecht ontwikkeld. De machine is op allerlei aspecten aangepast om zo goed mogelijk door de Amsterdamse bodem te boren en de krappe bochten zo goed mogelijk te maken. Mede hierdoor hebben we de tunnels met zeer beperkte grondzakkingen kunnen bouwen.”

“Uiteindelijk zijn het de mensen die keihard hebben gewerkt en vakwerk hebben geleverd. Alleen door goede samenwerking tussen boorders, ingenieurs en mensen van de boormachinefabrikant kun je tot een topprestatie komen. Dat we daar nu ook internationaal erkenning voor hebben gekregen, is heel mooi”, aldus de projectleider.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.