Metro, RET

Combinatie metro’s en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lijn

Het wordt een uitdaging om metro’s met goederentreinen te gaan combineren op de Hoekse Lijn. Dat zegt directeur Techniek Paul Lorist van de RET. Het is voor het eerst in Nederland dat metro’s en goederentreinen over dezelfde spoorlijn gaan rijden. Voordat het zover is, dienen er nog diverse infrastructurele maatregelen te worden genomen.

Stadsregio Rotterdam maakte eind vorig jaar bekend de treinverbinding Hoekse Lijn om te bouwen tot een metroverbinding. Vervoerder RET wil deze verbinding vanaf 2017 kostendekkend gaan exploiteren. De Hoekse Lijn loopt tussen Schiedam en Hoek van Holland.

Ombouw infrastructuur

“Om de Hoekse Lijn mogelijk te maken is een omvorming nodig voor de infrastructuur van heavyrail naar lightrail. De stations van lightrail zijn anders, de bovenleidingspanning is anders en de spoorbeveiliging is anders”, zo legt Lorist uit. “Verder moet er rekening gehouden worden met beweegbare bruggen. Daar rijdt op dit moment ook het spoorgoederenvervoer overheen. Diverse aanpassingen zijn daarvoor nodig.”

Verder moet er samen met de goederenvervoerders afspraken worden gemaakt over de treinpaden. Lorist verwacht hierbij weinig problemen omdat het aandeel van goederenvervoerders op de Hoekse Lijn volgens hem niet zo groot is. “Dagelijks zijn er één à twee goederentreinen op dit traject.”

Stations

Ook op de stations zijn diverse aanpassingen nodig. Zo moeten de perronhoogte en de breedte van de doorgang van de voertuigen worden aangepast. Metro’s hebben in tegenstelling tot treinen een gelijkvloerse instap om reizigers zo snel mogelijk te laten in- en uitstappen en de toegankelijkheid te bevorderen.

Ook komen op de stations van de Hoekse Lijn metropoortjes en OV-chipkaartapparatuur. Lorist: “We proberen zaken daarbij zo veel mogelijk te standaardiseren. We willen het geld dat de stadsregio hiervoor beschikbaar heeft gesteld op een zo goed mogelijke manier besteden.” Stadsregio Rotterdam investeert ruim 300 miljoen euro in de ombouw van de Hoekse Lijn tot metroverbinding.

Systeemintegratie

De systeemintegratie van de spoorverbinding wordt op dit moment verder uitgewerkt. ProRail is verantwoordelijk voor het ombouwen van de infrastructuur van de Hoekse Lijn. De RET is beheerder van de infrastructuur en verantwoordelijk voor het onderhoud.

Aan het begin van de winter is algemeen directeur Pedro Peters ‘blij met het integrale karaker van de RET’. Techniek en exploitatie binnen een bedrijf bieden volgens hem veel voordelen. “Als bedrijf wil je een integraal geheel. We willen geen ProRail en NS toestanden. Wij houden zaken in eigen hand omdat we snel willen reageren op dingen die misgaan, zoals bijvoorbeeld tijdens de winterdienstregeling.”

Winterdienstregeling

In tegenstelling tot de uitgedunde dienstregeling die de NS tijdens de winter hanteert, blijven de metro’s van de RET gewoon volgens dienstregeling rijden. Daarvoor heeft de stadsvervoerder een speciaal winterklaar team ingesteld.

Lorist: “Die werken bijvoorbeeld met antislip coating en bestrijden rijp aan de bovenleiding. Ook hebben we ons spoor met wisselverwarming uitgerust.”

Hoekse Lijn

De RET voorspelt een flinke toename van het aantal reizigers als er in 2017 metro’s over de Hoekse Lijn gaan rijden. Het succes van RandstadRail, dat eerder ook omgevormd is van treinverbinding naar metrolijn heeft dit volgens de vervoerder reeds aangetoond.

Het aantal reizigers dat van RandstadRail gebruikmaakt is toegenomen van 7.000 naar 30.000 per dag. RandstadRail verbindt de stadscentra van Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer en ontsluit de tussenliggende woon- en werkgebieden.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.