tunnel, Noord/Zuidlijn, metroverbinding

Prijs voor tunnel Noord/Zuidlijn vanwege geavanceerde boortechniek

De boortunnel van de Noord/Zuidlijn heeft de Schreudersprijs 2013 gewonnen. De Noord/Zuidlijn kreeg de prijs omdat dit project als belangrijke mijlpaal voor de ontwikkeling van de boortechniek in Nederland wordt gezien. Nooit eerder werd er in Nederland in zo’n gevoelige omgeving en onder bewoonde huizen doorgeboord. Hoite Detmar, directeur Omgeving en Reizigers van Dienst Metro, kreeg de prijs donderdag overhandigd bij het jaarlijkse congres van het Centrum voor Ondergronds Bouwen (COB).

De Schreudersprijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan een bijzonder ondergronds bouwproject.

Grensverleggende uitvoering

Hoite Detmar: “Wij waren al trots op het resultaat dat we in de lastige Amsterdamse omstandigheden hebben gerealiseerd, dus we zijn extra trots – met name op onze boorders – dat dit beloond wordt met deze prijs.” De boortunnel van de Noord/Zuidlijn is weliswaar niet de eerste boortunnel in Nederland, maar de uitvoering ervan is wel grensverleggend geweest.

Detmar: “De techniek die in Amsterdam werd toegepast was beproefd. Voor het eerst is echter in slappe grond, vlak langs diverse oude monumentale panden en zelfs onder bewoonde huizen met bezorgde Amsterdammers doorgeboord.”

Innovatieve technieken

Om dit mogelijk te maken is een aantal innovatieve technieken toegepast: het op ongekende schaal monitoren van de omgeving en het terugkoppelen van die informatie naar de boormachines, de voorspellingen van de invloed van het boorproces op de omgeving, de boormachines die voor zakkingsbeheersing zijn geoptimaliseerd en de toepassing van compenserende maatregelen (compensation grouting) onder paalfunderingen.

Dankzij deze technieken en het vakmanschap van de boorders en alle andere betrokkenen, is met minimale schade een tunnel aangelegd dwars door het hart van de hoofdstad. Een tunnel die zonder boortechniek ondenkbaar zou zijn geweest en die, als nieuw praktijkvoorbeeld, de weg bereidt voor nieuwe projecten waarbij in lastige (stedelijke) omstandigheden hoogwaardige infrastructuur moet worden ingepast.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.