Uithoflijn, tramverbinding, Utrecht

Nadruk op veiligheid in definitief ontwerp Uithoflijn

De Uithoflijn is een uitermate complex project, onder meer omdat de tramverbinding door de oude binnenstad gaat. Toch is gelukt om het ontwerp op tijd en binnen het budget te leveren. Dat zegt projectmanager Rudolf van Aken van Movares, het ingenieursbureau dat het definitief ontwerp en en de publieksversie van de Uithoflijn heeft gemaakt. Het dagelijks bestuur van Bestuur Regio Utecht (BRU) en het college van B en W van de gemeente Utrecht hebben ingestemd met het definitieve ontwerp van de tramverbinding. Daardoor kan nu gestart worden met de aanbesteding van de aanleg van de trambaan en de aanbesteding van het trammaterieel.

Movares ontwierp de trambaan, de inpassing in de omgeving, de onderbouw van de lijn en de kunstwerken. Van Aken: ‘Dit integrale ontwerp moest in korte tijd en uiteraard binnen budget worden geleverd. Dat is gelukt. Waar ik ook heel tevreden over ben, is dat we de wensen van een aantal betrokken stakeholders die lopende het proces pas bekend werden, ook hebben kunnen meenemen in het ontwerp.”

Definitieve ontwerp

In het Definitieve ontwerp zijn voor de reizigers vier punten geoptimaliseerd. In de eerste plaats is het ontwerp voor de halte Utrecht Centraal Centrumzijde, in overleg met de Projectorganisatie Stationsgebied (POS), aangepast, waardoor het veiliger wordt voor de reiziger.

Verder is bij de ontwerpen voor wegkruisingen meer rekening gehouden met fietsers, er komen automatische halve overwegbomen (AHOB) aan de Koningsweg en er zijn verbeteringen aan de ligging van tramsporen, waardoor rijcomfort en -snelheid toenemen.

Tramnetwerk

Ongeveer 45.000 reizigers gaan vanaf 2018 gebruikmaken van deze snelle tramverbinding. Bestuur Regio Utrecht wil een tramnetwerk realiseren dat uiteindelijk bestaat uit vijf verbindingen. De aanleg van de Uithoflijn vormt de eerste stap.

Het tracé loopt van Utrecht CS naar kenniscentrum De Uithof. De Uithoflijn wordt in het stationsgebied op termijn gekoppeld aan de bestaande sneltram richting Nieuwegein/IJsselstein (de zogenaamde SUNIJ-lijn).

Tramstellen

Deze koppeling wordt in eerste instantie alleen gebruikt opdat tramstellen van de Uithoflijn van en naar de remise in Nieuwegein kunnen rijden. Pas als de SUNIJ-lijn is omgebouwd van een hoge naar een lage vloersysteem, en er sprake is van één tramsysteem, kunnen reizigers zonder over te stappen doorreizen van Nieuwegein naar De Uithof. Dat gebeurt pas in de jaren daarna.

Planning

Op dit moment wordt er gewerkt aan de aanleg van de onderbaan. In 2014 wordt begonnen met de aanleg van de bovenbouw (rails, bovenleiding, haltes en dergelijke). De aanbesteding van het trammaterieel start in 2013. Het testen van de trams en de trambaan start begin 2017. Begin 2018 wordt de Uithoflijn in gebruik genomen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Nadruk op veiligheid in definitief ontwerp Uithoflijn”

Paul Lamote|14.06.13|15:04

Wat is nog de zin van deze lijn nu de OV-studentenkaart wordt afgeschaft?

Bert van Elswijk|21.06.13|16:32

Waarom niet meteen ondergronds?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.