Metro, metropolis, Alstom, GVB

Introductie Metropolis-metro uitgesteld vanwege technisch probleem

De introductie van de nieuwe Metropolis-metro van Alstom in Amsterdam op 21 mei is uitgesteld vanwege een technisch probleem. GVB en Dienst Metro hebben daartoe besloten nadat na een uitgebreide testfase een hapering plaatsvond in één van de systemen die nodig zijn om de vertrekprocedure goed uit te voeren. De komende tijd wordt het specifieke technische onderdeel aangepast. Het is nog onbekend wanneer de metro in gebruik kan worden genomen.

In totaal zijn door de gemeente Amsterdam bij leverancier Alstom 28 metro’s besteld van het type Metropolis. Vergelijkbare metro’s rijden in onder andere Barcelona, Budapest en Istanbul.

Testfase

De eerste nieuwe metro die volgende week dinsdag in gebruik zou worden genomen, heeft de afgelopen tijd de uitgebreide testprocedures goed doorlopen. Na beëindiging van de testfase en het besluit tot ingebruikname, is onverwacht een hapering geconstateerd in het systeem Trein-TV dat gebruikt wordt tijdens de vertrekprocedure.

De hapering van Trein-TV zit in het omzetten van een analoog naar een digitaal signaal. Directeur Bart Schmeink van GVB: “Een moderne metro moet communiceren met een bestaand systeem dat ruim 35 jaar oud is.” De infrastructuur wordt de komende jaren voor het gehele Amsterdamse metronet vernieuwd en aangepast op digitale signalering.

Verbeteringen

In de testfase zijn al verbeteringen aangebracht aan het systeem Trein-TV. Tijdens de vervolgtesten, waaronder een 500 kilometertest, werden geen problemen geconstateerd. Het recent geconstateerde probleem is besproken met leverancier Alstom, die direct een aantal technici heeft ingevlogen om snel tot een goede oplossing te komen. Na het oplossen van dit mankement zal de hypermoderne metro in gebruik worden genomen.

Bart Schmeink, directeur GVB: “We hebben een moderne metro klaarstaan waar we straks trots op mogen zijn. Het is bijzonder jammer dat we nog even op de nieuwe metro moeten wachten, maar we nemen de nieuwe metro liever in gebruik als deze aan onze hoge betrouwbaarheidseisen voldoet. Wij willen een perfect product aan onze reizigers aanbieden”.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.